Avisa Østhavet i Vardø oppfordrer nå annonsører til å kjøpe rosa annonser i avisa. Overskuddet fra annonsene skal gå til Rosa sløyfe-aksjonen og Brystkreftforeningen.
– Det starta med at vi lagde rosa logo på forsida. Og så tenkte vi at vi kunne gjøre noe mer. Vi syns jo det er artig å sette søkelys på Rosa-sløyfeaksjonen, fordi mange er redde for å fortelle om kreftsykdom, sier Eva Lisa Robertsen, annonseansvarlig i avisa.
Robertsen startet i jobben den 1. september, og forteller at det er givende å komme i kontakt med engasjerte mennesker i lokalsamfunnet.
– Kreft er noe alle kommer borti, om ikke selv, men som pårørende. Det er derfor veldig artig at så mange sier ja til å kjøpe rosa annonser, sier hun.
Da den lokale avdelingen til Kreftforeningen fikk høre om stuntet, kom de innom redaksjonslokalene med kake, kan Robertsen fortelle.
Sendte ut mayday-signal
Østhavet sendte i mai bokstavlig talt ut mayday-signal. De holdt på å forlise, økonomisk.
På spørsmål om de dermed ikke heller bør satse på å selge annonser hvor pengene går til drift av avisa, svarer Robertsen:
– Dette vil gi oss selv økt oppmerksomhet. Du (journalisten, journ. anmn.) ville ikke ringt om vi ikke gjorde dette. Kanskje flere får opp øynene for hvordan avisa kan brukes til å engasjere i samfunnet? Man kan gjøre mange ting med en lokalavis, og dette er det første av det som kommer fra oss framover.
På spørsmål om de kommer til å få snudd skuta i tida, svarer hun:
– Det tror jeg. Vi skal legge om, og lanserer digital avis i tillegg på nyåret. Det blir spennende å få være med på. Vi skal klare dette, vi er glade i avisa og det er leserne også, sier hun.