- Jeg tror den digitale transformasjonen av journalistikk bare såvidt har begynt

MEDIESOMMER: - Så her har vi mye moro i lang tid framover, mener VGs produkt- og teknologidirektør Espen Sundve.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

  • Navn: Espen Sundve
  • Alder: 32
  • StillingProdukt- og teknologidirektør i VG

Dette er Medier24s intervjustafett «Mediesommer», med både faglige og sommerlige spørsmål. Hvem vi møter her er opp til intervjuobjektene selv, som får ansvar for å sende stafettpinnen videre.

Dagens gjest Espen Sundve ble utfordret av Gard SteiroLes alle Mediesommer-pratene her!

Først tre spørsmål til deg:

Hvordan havnet en dataingeniør i mediebransjen? 

- Som student ved NTNU fikk jeg smaken på å være entreprenør på nett, noe som ledet meg til Schibsted og etter hvert VG. Jeg vil jobbe et sted der man tør å innovere, bryte med etablerte sannheter og omfavne teknologi. Jeg tror den digitale transformasjonen av journalistikk bare så vidt har begynt, så her har vi mye moro i lang tid fremover. Nye kanaler (desktop, mobil) var bare første steg. Nå kommer algoritmene og brukeropplevelsen.

Hvilke fordeler og ulemper gir det deg å ha bakgrunn fra teknologi og ikke journalistikk?

- En stor fordel er nok at jeg ikke er skolert til å tro at alt må gjøres manuelt. Tvert i mot. Min bakgrunn legger teknologi, gode brukeropplevelser og data til grunn for effektivt arbeid med informasjon. Det gjør at jeg nok kan utfordre etablerte sannheter innen journalistikken, samtidig som jeg til tider kan ha litt for liten forståelse for beslutninger i mediehus, PFU mm. som mangler datagrunnlag (men det finnes nok av personer i mediehusene som har det).

Hva er dine beste råd til journalister som vil bli bedre på teknologi og presentasjon?

- Vær nysgjerrig. Det burde ligge i naturen til enhver god journalist. Grav, undersøk og still spørsmål, men legg til en god dose vilje til å eksperimentere. Lek med mulighetene (jeg tror det er her mange stopper opp). Teknologi handler ikke bare om å kode. Det handler om å analysere. Om å sette brukeren i fokus. Om å finne løsninger på problemer. Om å gjøre ting smartere enn i går.

Så ni kjappe sommerspørsmål: 

Hvor og hvordan tilbringes sommeren?

- Sommeren er best her i nord, så det blir som vanlig et par uker med båt, fin natur og god mat på familiehytta i nærheten av Haugesund. I år drar vi også en uke til Island; et land jeg virkelig liker godt. Jeg vil bli overrasket om jeg kobler helt av, men en kjøretur gjennom islandsk natur og båtturer på vestlandet hjelper.

Hvilken responstid har du på e-post i ferien?

- Jeg tillater meg å gå fra i løpet av samme dag til i løpet av samme uke, men det er helt avgjørende å ta ting underveis. Jeg orker virkelig ikke å pløye milevis med epost og Slack-meldinger etter ferien, så helt fri blir det ikke.

Hvilke medier bruker du i ferien, og følger du nyhetsbildet like tett som vanlig?

- Nei, jeg går fra korte trekk til lange linjer i ferien. Det betyr at jeg ser flere dokumentarer, leser mer på f.eks. Medium og kanskje til og med prioriterer en bok fremfor push-meldinger. TV har jeg ikke og radio hører jeg sjeldent på, så Mac/iPhone/iPad vinner nok frem også i ferien.

Hvilke store spørsmål bruker du ferien til å grunne over?

- Jeg tenker spesielt på to ting. Den ene er hvordan kan vi kan få journalistikken til å bli radikalt mer relevant ved hjelp av teknologi (fra broadcasting til personlig). Den andre er hvordan vi kan bli bedre på å prioritere hva vi bør gjøre i en verden der vi ikke begrenses av antall ideer, men av antall personer som kan omsette disse ideene til fantastiske brukeropplevelser.

Hvordan skal avisbransjen og journalistikken overleve?

- Å produsere unik og god journalistikk vil alltid være verdifullt. Vi må bare akseptere at måten det produseres, distribueres og konsumeres på endres radikalt. Kun hvis vi aksepterer dette, med påfølgende konsekvenser for produktinnovasjon, organisering og samarbeid, så vil vi kunne forbli lønnsomme, og kun hvis vi er økonomisk uavhengige er vi virkelig frie. Det hele starter med fantastiske bruker- og leseropplevelser.

Er teknologi så viktig som stadig flere skal ha det til?

- Absolutt! Og teknologi er ikke noe som bare utfordrer mediebransjen. Langt i fra. Taxinæringen, hotellnæringen, bilindustrien, utdanningssektoren, helsesektoren: teknologi ligger til grunn for all endring – hos alle typer ansatte. Som med all endring kan man enten ta på skylappene og håpe det går over, eller man kan velge å sette seg selv i førersetet. Jeg er glad vi i VG velger det siste.

Ja eller nei til DAB og å stenge FM-nettet?

- Her må jeg melde pass. Hvis jeg lytter til radio (eller helst podcast), så er det via en app på telefonen min og det er vel verken DAB eller FM.

Når kjøpte du en papiravis sist?

- Det må være lenge siden. På jobb finner jeg gode papiraviser og helgemagasiner, så papir er noe jeg ikke kan huske sist jeg kjøpte. Nett er mer enn bra nok for meg.

Har du brukt Popcorn Time?

- Ja. Uten TV er vårt hjem storforbruker av gratisalternativer som YouTube, VGTV, TED, NRK og betalte strømmer via Netflix og HBO Nordic. Problemet er innholdsprodusenter som ikke aksepterer at verden er flat, noe som gjør at jeg i Norge ikke får betalt meg inn til alt mulig innhold på en enkel måte. Det er symptomatisk at bransjen lar seg selv kannibalisere i stedet for å investere i fremtiden.

  • Og til slutt: Hvem vil du utfordre til å bli neste intervjuobjekt?

- Da utfordrer jeg Heidrun Reisæter i NRK. Det er jo spennende å høre hva en som ikke trenger å bekymre seg for inntekter tenker om kommersielle mediers utvikling i konkurranse med rene tech-spillere (som Facebook og Google) og lisensfinansierte medier.

Powered by Labrador CMS