Det er bare en drøy måned siden Medier24 skrev at VG+ passerte 56.000 abonnenter, og at avisa da ble større enn Stavanger Aftenblad.
Nå opplyser redaksjonssjef Espen Olsen Langfeldt at avisa har passert nye milepæler, og har over 64.000 abonnenter.
- Sommeren 2015 vil bli husket som en rekordsommer for VG+ - VGs betalte digitale tjeneste . En stor strøm av nye abonnenter har ført til at VG+ nå har passert tradisjonsrike Adresseavisen og er nå landets 6. største avis – og den eneste heldigitale, sier Langfeldt i en melding fra VG.
Bare i løpet av sommermånedene skal 12.000 nye abonnenter ha kommet til, og de fleste «gamle» kunder blir med videre.
Ifølge MBLs offisielle opplagstall for 2014, er det nå bare Aftenposten, VG papir, Dagens Næringsliv, Bergens Tidende og Dagbladet som ligger foran på lista.
Men med Dagbladet såvidt over 70.000 og på full fart ned, og BT også på vei mot 60-tallet, går det neppe lenge før VG pluss er landets fjerde største avis.
For ikke å si tredje eller andre største, avhengig av hvor fort VGs papiravis faller.
- LES MER om VGs fall på papir: VG søndag har falt med 25 prosent på ett år. Og nå taper også Aftenposten og regionavisene opplag
- Gode historier digitalt
For om papiravisene faller, har pluss-produktet fortsatt vekstplaner:
- VG+ har etablert seg som den tjenesten hvor leserne får de beste historiene og opplevelsene digitalt. Og vi skal bli enda større, hevder redaksjonssjef Espen Olsen Langfeldt.
- Hva ligger bak veksten?
- God journalistikk kombinert med analyser og datadrevne beslutninger, mener Olsen Langfeldt er årsaken til veksten.
- Vi er ingen nyhetstjeneste – og nyheter skal leserne fortsatt lese gratis på VG.no. Men for en liten sum i måneden får du tilgang på de beste historiene og sakene for deg som vil vite mer – saker som ikke blir snappet opp i en stadig kjappere nyhetsstrøm, sier Olsen Langfeldt.
Han trekker også frem innsatsen til de dedikerte teamene som jobber med VG+.
- Både i redaksjonen, på marked og på utvikling har de gjort – og gjør – en fantastisk jobb, sier han.
Skal ikke senke prisen
VG legger ikke skjul på at mye av fremgangen i sommer skyldes en sommerkampanje hvor man får tre måneder til spesialpris og en gratis e-bok inkludert.
- Vi har slått alle salgsrekorder, og dette har vært tidenes kampanje. Det er veldig moro å jobbe med et så attraktivt produkt. Og dette er bare starten!, sier salgs- og markedsansvarlig Lene Røren.
Lignende kampanjer har vi blant annet sett fra Dagbladet, som selger seg enda billigere - med tre måneder «Dagbladet pluss» til 59 kroner og et helt år til et par hundrelapper.
På spørsmål fra Medier24 har ikke redaksjonssjef Langfeldt noen plan om å bli med på en priskarusell i den retningen:
- Vi har ingen ambisjoner om å gå ned i pris. Vi foretok en forsiktig prisøkning i februar, uten at det fikk konsekvenser for hverken frafall eller nysalg, sier han.
Langfeldt legger også vekt på at de leverer et heldigitalt produkt, ikke et papirprodukt som er tilgjengelig digitalt.
- Samtidig er vi i et marked som domineres av store aktører som Netflix, Spotify og Apple - og de er i stor grad med på å diktere prispolitikken i markedet.
Dette var forøvrig landets ti største papiraviser i 2014:
(Netto totalopplag for papir og digital. For VG omfatter tallene imidlertid kun papiravisa. VG+ er ikke med på MBLs opplagsrapportering).
Aftenposten, morgen | 221 659 |
Verdens Gang, hverdager | 138 188 |
Dagens Næringsliv | 79 637 |
Dagbladet | 73 647 |
Bergens Tidende, hverdag | 73 640 |
Adresseavisen | 63 981 |
Stavanger Aftenblad | 58 544 |
Fædrelandsvennen | 34 065 |
Morgenbladet | 29 382 |
Drammens Tidende | 26 990 |