I et presidentvalg med de to eldste kandidatene noensinne har VGTV bestemt seg for å satse på unge journalister til å dekke valget.
Stig Øystein Schmidt (25) og Patrik Eian Fjeldstad (29) befinner seg nå i Cleveland for å dekke et valg som er preget av pandemi, demonstrasjoner og opptøyer.
Schmidt synes det er gøy at VG og VGTV satser på såpass unge journalister for å dekke et omfattende og viktig presidentvalg.
– All statistikk viser at unge folk treffer unge bedre. Så hvis vi kan få kontakt med yngre velgere og stemmer i USA og presentere dem for VG sine lesere så er det noe av det beste vi kan gjøre, sier han til Medier24.
Schmidt sier at det er oppløftende at dekningen deres viser at de når ut til den yngre delen av befolkningen at de også bryr seg om valget.
– Vi ser at vi når ekstremt mange unge under 30 år gjennom Snapchat-satsingen vår, og tall viser at ting vi lager på VG fra USA treffer veldig ungt. Det er positivt at det er unge folk som dekker det og prøver å speile hva den yngre generasjonen i USA tenker å stemme, sier han.
Hjemme i Norge sitter Espen Moe Breivik (27) som er nyhetsanker og journalist i VGTV.
Han er en del av VGTV-teamet som har fått fri fra den vanlig turnusen for å jobbe med valget på fulltid. Snittalderen for hele teamet, både i Oslo og i USA, er under 30 år.
Moe Breivik mener fordelen med å ha et ungt team handler om å kunne nå ut til den unge målgruppen.
– Politikk skal ikke bare bli et felt for «gæmlisene». Mange snakker om et generasjonsskille i dette valget. Vi ser at unge folk er opptatt av politikk og vi vet at norske ungdom er opptatt av Trump og det som skjer i USA nå, sier Moe Breivik til Medier24.
Han mener at media tradisjonelt har en utfordring å nå ungt med måten de dekker politikk på, og tror de må bli flinkere til å forklare på en grunnleggende måte hvorfor ting skjer.
Moe Breivik viser til at VG selv har satset stort på «VG forklarer», hvor de forklarer de viktigste aspektene vesd USA-valget gjennom Snapchat og VG.no.
– Det er en utfordring, men det er en også en del av vårt samfunnsoppdrag. Vi prøver å snakke med yngre velgere, enten det er unge amerikanere eller norsk-amerikanere som nå skal stemme. Vi leter også etter eksperter som er flinke til å nå ut til den målgruppen, sier han.
Må ta forhåndsregler
Årets USA-valg er heller ingen enkel ildprøve for de unge journalistene som er sendt til landet.
Etter at koronapandemien rammet USA i våres har landet vært preget av demonstrasjoner og opptøyer.
Stig Øystein Schmidt er klar på at de må ta forhåndsregler og tenke seg om to ganger før man går inn i større folkemengder.
– Vi er veldig forberedt på at det kan kommet til å oppstå. Vi vet jo fra i våres at journalister plutselig er legitime mål for demonstrantene. Det gjør jo at vi må ta de forhåndsreglene vi kan for å ikke plutselig stå midt i det, sier han.