Espen Egil Hansen tar denne uken over som styreleder i det
danske konsernet JFM.
Til MediaWatch, sier Hansen at det er tre hovedområder som skal
stå sentralt fremover.
Å akselerere arbeidet med digitale abonnementsprodukter, å
styrke samarbeidet med andre mediehus – særlig innen IT-utvikling – og å bygge
en mer mangfoldig og innovativ bedriftskultur.
Hansen mener JFM må være mer målrettet i sin digitale satsing og viser
til at skiftet fra annonsebaserte gratisaviser til betalingsmodeller krever ny
tenkning.
– Det er en dyp transformasjon. Når hovedinntektene har kommet
fra annonser i gratis ukeaviser og nettartikler, krever det en annen type
tenkning. Både i redaksjonene, men også i kommersiell sektor. Det må vi få fart
på. JFM er godt i gang, men vi er ikke ferdige, sier han til MediaWatch.
Hansen fremholder at tettere samarbeid med andre mediehus kan være en vei
til å redusere kostnader, særlig innen teknologi. Han viser blant annet til
distribusjonsselskapet DAO som et vellykket eksempel på dette.
– Mange mediehus eier og bygger sin egen teknologi. Det gir egentlig ikke
mening i dag, når den teknologiske stabelen fra mediebedrift til mediebedrift
er lik over hele verden, sier han.
Ifølge Hansen er JFM åpen for å samarbeide bredt og er i samtaler med
flere aktører. Han vil ikke si spesielt hvem de skal snakke med, men trekker frem at Amedia er interessante, og roser +alt-modellen.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no