«Kjære Facebook, vi vil ikke følge reglene deres». Presseforbund fra 34 europeiske land ber om at redaktørstyrte medier ikke blir moderert
Aftenposten-sjef Espen Egil Hansen mener Facebooks avvisning av å kalle seg et medieselskap, gjør Mark Zuckerberg «mer naken enn keiseren uten klær». Nå vil europeiske medier slippe denne keiserlige makten.
Det var stor ståhei i forbindelse med Facebook-debatten under Norsk Redaktørforening sitt høstmøte i Oslo mandag.
Etter tre relativt lange innledninger var det også tid for en lang debatt - som det ikke kom veldig mye konkret ut av.
Se hele debatten i videovinduet lenger ned i saken.
Se også videointervju med reaksjoner på debatten nederst!
Det mest konkrete som skjedde var kanskje innspillet fra AIPCE, Alliance of Independent Press Councils of Europe.
I brevet krever presseorganisasjonene at Facebook lar være å fjerne journalistisk materiale fra kontoer til redaktørstyrte medier. 34 pressenemnder rundt om i Europa er tilknyttet AIPCE, inkludert Norsk Presseforbund.
- Journalistisk materiale burde ikke bli redigert eller fjernet av Facebook, sa Ola Sigvardsson på vegne av AIPCE. Han er Allmänhetens Presseombudsmann i Sverige.
When the providers of social media intervene against journalism they risk to damage the credibility of journalism. “Has the newspaper really told me everything I know? Or has Facebook taken any information away?” Questions like these offer a threat both to journalism and the credibility of the social platform.
There is no need to scrutinize and intervene against free and professional journalism in Europe. Almost every country has a code of ethics and an independent press council, which criticizes newspapers that break the code of ethics.
- Naknere enn keiseren med nye klær
Forspillet til mandagens debatt er den store krigsbilde-diskusjonen, som endte med at Facebook i september godkjente publisering av det ikoniske krigsbildet fra Vietnam-krigen.
Aftenpostens redaktør Espen Egil Hansen frontet kampen den gang, og brukte sin innledning før debatten til å prøve å etablere og klistre Facebook fast til merkelappen mediehus.
Han mente at nettsamfunnet ikke kan kalle seg bare et teknologihus:
- Når Mark Zuckerberg sier at Facebook ikke er et medieselskap, er han naknere enn keiseren når hans nye klær blir avslørt.
Se debatten her:
- Facebook er ikke internett
Patrick Walker er direktør for media partnerships i Facebooks region EMEA (Europa, Midtøsten og Afrika). Han la i sin innledning vekt på å stå fast på at nettsamfunnet ikke er et mediehus.
Og beskrivelsen av Facebook som et sted hvor 2 milliarder mennesker over 13 år fra hele verden trygt kan kommunisere sammen.
- Det tar tid å få globale prosjekter riktig, og vi kan ikke uten videre si at deres verdier er mer riktige enn andres verdier.
- Vi vil at flest mulig skal kunne kommunisere. Facebook er ikke internett, men vi må ha retningslinjer - som kan gjelde for hele verden, sa Walker. Og la til:
- Vi er ikke en redaktør, det er dere som er redaktører for deres nettsider. Og vi har retningslinjer som er like for alle, det er ikke noen «VIP-tilganger».
Gjør endringer
Men kan det være aktuelt å vurdere en slik endring? Kan redaktører få en VIP-tilgang som gir dem blankofullmakt til å publisere på Facebook?
Patrick Walker takket for innspillet fra europeiske presseorganisasjoner:
- Dette er akkurat det vi er ute etter - å få innspill som vi kan jobbe videre med og diskutere, sa han.
Han kunne imidlertid ikke love noen store endringer, og lot det skinne gjennom at Facebook er skeptisk til dette:
- Skal vi la redaktører få lov til mer enn andre? Selv om det bryter våre retningslinjer? Og vi har en global standard - skal noen redaktører få komplett frihet?
- Hvordan vurderer du en redaktør, og hvilke land skal dette gjelde for? Det er en god diskusjon, sa Walker.
Det han imidlertid kunne bekrefte, var nyheten som kom for noen uker siden: Facebook skal moderere sin moderering for å tillate flere bilder av nakenhet med mer, «som har nyhetens interesse».
Veldig konkrete spørsmål om nakenhet og eksempler kunne Patrick Walker ikke kommentere. På spørsmål fra en Reuters-journalist i salen ville han heller ikke kommentere detaljer rundt hvordan avgjørelsen om Vietnam-bildet ble tillatt.
Men Walker lovte altså som nevnt at Facebook nå holder på å forandre seg i modereringen av bilder og nyhetsinnhold:
- Vi skal forbedre prosessen, kommunikasjonen og farta.
Ikke helt fornøyde. Vi snakket med Aftenposten-sjef Espen Egil Hansen, kulturminister Linda Helleland og NR-styreleder Harald Stanghelle etter debatten: