MediaPuls episode 52: Erna Solberg om hatprat, journalistikk og valgkamp i sosiale medier
PODKAST: Hans-Petter Nygård-Hansen møtte Erna Solberg for en samtale om "voksenopplæring" i sosiale medier og klikkoverskrifter blant journalister.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Sosiale medier har gitt ”alle” anledning til å komme med sin stemme. Til å delta i samtaler, diskusjoner og debatter. Deltager-demokratiet har det ofte blitt omtalt som.
I løpet av de siste årene har dessverre sosiale medier i økende grad utviklet seg til å bli en digital gapestokk, hvor det viktigste er å finne og påpeke feil hos andre. Shaming på engelsk, eller skamkampanjer, har blitt normalen, og for mange har ydmykelsesmanien skremt flere vekk fra å delta. Til å bidra. Stemmene blir færre.
Det som var så bra med sosiale medier – at alle fikk en mulighet til å delta – er i ferd med å reversere. Retorikken er så hard og brutal, i jakten på det neste offeret, at det smarteste man kan gjøre for å overleve er å gå tilbake til å være stemmeløs i den offentlige debatten.
Til å diskutere hatprat, skamkampanjer og «voksen opplæring» i sosiale medier, tok vi en prat med Norges statsminister, Erna Solberg – på Statsministerens kontor.
Og når vi først hadde anledningen, fikk vi også tid til å snakke litt om journalister, journalistikk, digitale medier og valgkamp.
Hør på MediaPuls via
[soundcloud url="https://api.soundcloud.com/tracks/260054617" params="color=ff5500&auto_play=false&hide_related=false&show_comments=true&show_user=true&show_reposts=false" width="100%" height="166" iframe="true" /]
MediaPuls presenteres på Medier24 i samarbeid med podkasterne Hans-Petter Nygård Hansen og Marius Karlsen.
Besøk også mediapuls.no.