Erling Haaland er en populær mann i både Norge og resten av fotballverden.
Erling Haaland er en populær mann i både Norge og resten av fotballverden.

VG har fått 75 millioner klikk på Haaland: – Enormt

Siden i fjor sommer har artikler om Erling Braut Haaland generert 75 millioner sidevisninger for VG.

Publisert Sist oppdatert

(Bergen): Fenomenet Erling Braut Haaland slår rekorder nærmest ukentlig og skaper overskrifter verden over.

Interessen rundt den norske Manchester City-spissen merker også VG Sporten.

Under en seansen på Nordiske Mediedager i Bergen opplyser sjef for VG Sporten, Frode Buanes, at alle saker med Haaland har generert 75 millioner sidevisninger siden i fjor sommer.

– Vi er veldig fornøyd med tallene på både tekst- og video-sakene. Video blir bare viktigere for oss. Men det er klart at 75 millioner sidevisninger siden i sommer er enormt bra, sier Buanes til Medier24 i etterkant av foredraget.

Frode Buanes, VG Sporten-sjef.
Frode Buanes, VG Sporten-sjef.

Får ikke tak i Haaland

I tillegg gjør også videosakene til VG det godt når det gjelder sidevisninger. VG inngikk for ett år siden en avtale med rettighetshaver Viaplay. Det betyr at de kan publisere klipp fra Premier League-kamper minutter etter at det blir sendt.

Ifølge Buanes ligger de mest sette videoene om Haaland på 200.000 sidevisninger, som er halvparten av de best leste artikler.

Samtidig påpeker VG Sporten-sjefen at mannen som genererer den massive oppmerksomheten ikke er lett å få tak.

– Alt er kommet uten ett eneste intervju om han det handler om, forteller Buanes fra scenen i Grieghallen.

På VG-huset er det ingen som kan huske forrige gang en VG-journalist hadde en sitdown med Haaland, forteller Buanes.

Sist en VG-journalist fikk stille et spørsmål til Manchester City-spissen utenom en pressekonferanse var under sesongoppkjøringen i USA i fjor sommer.

– Da var det gruppe journalister som samlet seg rundt Haaland og vi fikk stilt ett spørsmål. Men det ble egentlig som en pressekonferanse.

VG Sporten-sjefen trekker paralleller til Sveriges store fotballstjerne de siste 20 årene, Zlatan Ibrahimović, som ikke var kjent for å gi intervjuer til svensk presse.

– Mangel på dialog

VG kontaktet tidligere sportssjef Håkan Andreasson i Aftonbladet, for å få råd om hvordan man forholder seg til en stjerne som ikke vil snakke.

I dag er Andreasson mest kjent som en av to i fotball-podkasten «When We Were Kings».

– Aftonbladet lærte at man ikke bør bli uvenn med den du overvåker og dekker tett. Det betyr ikke at man ikke skal lage kritisk journalistikk. Men det finnes noen saker som er nice to have, men om du skal dekke personen i 15 år, blir massive i lengden, sier Buanes.

– Frykter du Zlatan-tendenser for norsk presse i årene fremover?

– Foreløpig føler jeg ikke at det er noe krasj mellom oss. Det er mer en mangel på dialog. Vår dør er alltid åpen for Haaland og hans krets, svarer Buanes til Medier24.

Powered by Labrador CMS