Skjermdump av Moss Avis 21. november 2019 og redaktør Pål Enghaug.

Moss Avis solgte forsiden til annonsør: – Synes ikke noe om det, sier klubben

Redaksjonsklubben i Moss Avis frykter onsdagens papiravis kan svekke avisens merkevare.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Onsdag ble leserne av Moss Avis møtt av en forside dedikert til annonsør Studio Outlet. Den «ordinære» forsiden fikk du først på side tre.

– Det er ikke slik vi kan gjøre hver dag, og heller ikke mange ganger i året. Det er vurderingen vi kom fram til, sier redaktør Pål Enghaug i Moss Avis til Medier24.

– Det første leserne ser når de blar om er den reelle førstesiden til Moss Avis – men det gir en spesiell effekt for annonsørene, sier han.

 

Gjorde det også i 2017

Og det er ikke første gang avisen selger forsiden til en annonsør.

Den 2. januar 2017 var det nemlig Fagmøbler som fikk æren av å pryde forsiden til Amedia-avisen.

– Jeg tror vi fikk 1–2 kritiske reaksjoner, og så ble jeg oppringt av noen andre konsern som lurte på hvor mye det kostet. Men det var ikke noe ramaskrik fra leserne, sier Enghaug.

Han sier det er et dyrt produkt, men ønsker ikke å kommentere prisen.

– Det er et spesielt produkt, så om det kommer en annen annonsør i dag og sier de vil gjøre det samme neste torsdag, så sitter det langt inne, sier Enghaug.

Kritisk redaksjonsklubb

Nestleder Erlend Iversen Skarsholt i Moss Avis’ redaksjonsklubb sier de ansatte ikke er overrasket over «stuntet», men at de er kritiske.

– Det er ikke første gang vi har hatt en slik forside. Derfor ble vi ikke sjokkerte, sier han til Medier24, og legger til:

– Den første gangen reagerte vi sterkt. Denne gangen kom det ikke som et like stort sjokk. Men vi synes ikke noe om en slik avisforside. Vi frykter det kan svekke merkevaren Moss Avis.

Skarsholt og klubben ønsker ikke å uttale seg ytterligere om saken.

Erlend Iversen Skarsholt

 

Kan vanne ut førstesiden

Enghaug sier at han ikke har diskutert onsdagens forside med redaksjonsklubben, men sier til Medier24 at de drøftet problemstillingen da de gjorde det med Fagmøbler i 2017.

– Da var vi enig om at vi tåler å gjøre dette 1–2 ganger i året. Nå har vi ikke diskutert det med de ansatte, sier Enghaug.

Han er tydelig på at det ikke kan gjøres for ofte.

– Begynner du å gjøre det for ofte, så vanner du ut førstesiden din, sier han.

Moss Avis 2. januar 2017.

 

Overrasket over kritikken

Kritikken fra de ansatte kommer overraskende på redaktør Enghaug. 

– Da er det en ny holdning. Jeg tror ikke dette svekker merkevaren vår, så lenge vi ikke gjør det for ofte. Vi har en sterk merkevare, etter 140 år, og tåler dette om vi ikke gjør det for ofte, sier Enghaug til Medier24.

– Er du overrasket over kritikken fra klubben?

– Jeg er litt overrasket.

– Burde du ha kontaktet klubben først?

– Jeg så ikke behovet for det, ettersom vi hadde gått en runde på det i 2017.

Ramaskrik i Haugesunds Avis i 2013

Enghaug sier dette ikke er like uvanlig som det var for noen år siden. Og det har han rett i – selv om det tilhører sjeldenhetene at aviser selger hele forsiden til annonsører.

Spesielt da Haugesunds Avis og daværende sjefredaktør Jan Tore Hamnøy lot en bilforhandler dominerte førstesiden i 2013. Da mente klubbleder, og nåværende sjefredaktør i avisen, Einar Tho, at det var problematisk å selge annonser på denne måten.

– Vi frykter at det går utover troverdigheten vår, sa Tho til fagbladet Journalisten.

Powered by Labrador CMS