Erlend Hernø Røeggen, CEO Norway for Nordisk Banijay

TV-formatet «Sønner av Norge» solgt til Polen

13 år gammel serie får nytt liv. 

Publisert

Den norske datingserien «Sønner av Norge», som opprinnelig ble sendt på TV 2 i 2012 og 2013, er solgt til den polske allmennkringkasteren TVP.

Den polske versjonen, «Żona dla Polaka» (oversatt: «En kone for en polakk»), ble spilt inn i Chicago sommeren 2024 og hadde premiere 5. januar. 

Erlend Hernø Røeggen i Nordisk Banijay beskriver salget som en anerkjennelse av konseptets holdbarhet:

– Det er alltid stas når lokale, norske idéer får vinger og flyr ut i verden og ekstra morsomt når kollegaer i Polen finner 13 år gammelt gull i katalogen, sier Hernø Røeggen.

«Sønner av Norge» følger amerikanske deltakere med norske røtter som søker kjærligheten i Norge. Serien ble tidligere solgt til Sverige og Ukraina, og salget til Polen kan bidra til en ny interesse for formatet.

– Det bor etterkommere fra hele verden i USA, og mange har et sterkt og romantisk forhold til landet forfedrene kom fra, så det bør være potensiale for versjoner fra andre land, som for eksempel Irland, Italia eller Tyskland, sier Hernø Røeggen.

Det er en økende trend at eldre TV-formater hentes frem igjen. Flere kringkastere ser fordeler ved å satse på konsepter som tidligere har vist seg å fungere.

– Ofte er det jo sterke formater i bunnen, som kun trenger en touch av nåtid for å spille igjen, sier Hernø Røeggen, som viser til Banijay-gruppens strategi med å videreutvikle konsepter fra arkivet.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS