Knut Kristian Hauger styrer enn så lenge Kampanje alene som eneeier.

Slik blir nye Kampanje under Knut Kristian Hauger: – Det er uaktuelt å eie alene

Knut Kristian Hauger vil invitere de ansatte til å kjøpe seg opp i Kampanje, men utelukker ikke at eksterne investorer kan bli aktuelt.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

For to uker ble det kjent at ansvarlig redaktør og daglig leder i Kampanje, Knut Kristian Hauger, kjøper seg opp i medieselskapet og overtar alle aksjene.

Hauger kjøpte ut journalistene Hilde Nyman og Erlend Fossbakken, som begge to sluttet i selskapet og har nå fått seg jobb i henholdsvis EnerWE og Skatteetaten.

Trioen etablerte Kampanje som eget medieselskap for ti år siden.

Nå er Hauger alene igjen med 100 prosent av aksjene. Men slik skal det etter planen ikke bli lenge. For det er uaktuelt å sitte som eneeier på permanent basis, understreker han overfor Medier24.

– Ja, på nåværende tidspunkt er det uaktuelt å eie alene og planen er å invitere de ansatte inn på eiersiden, sier Hauger.

– Å drive Kampanje er ikke noe one-man-show. Dette handler involvering, delaktighet og lagbygging og det vil vi fortsette med. Selv om vi har de beste folkene så er det ingen superstjerner i Kampanje. Vi er et superlag, fortsetter han.

– En fordel at ansatte føler et sterkt eierskap

Hauger poengterer at prinsippet med de ansatte som eiere er svært viktig for ham – noe det har vært helt siden Kampanje ble etablert.

– Det var hele grunntanken bak kjøpet av Kampanje i 2009 fra Egmont. Det sies oftere og oftere at skal man lykkes i dag må man enten agere som en turnaround eller en startup, men dette stod klart for meg allerede for ti år siden. Vi må drive Kampanje som en startup. I mindre selskaper som i større, er det en fordel at ansatte føler et så sterkt eierskap som overhodet mulig akkurat som i et oppstartsselskap, forteller Hauger.

Hilde Nyman, Knut Kristian Hauger og Erlend Fossbakken etablerte Kampanje i 2009.

På spørsmål om det er aktuelt å invitere inn eksterne investorer, svarer han:

– Når det gjelder eksterne investorer er det umulig å si noe sikkert om hva som skjer på lang sikt, men det står ikke oppført noen investormøter i outlook-en min.

Prøvde å selge til mediehus

I mars skrev Dagens Næringsliv at Kampanje var til salgs, og at både Hilde Nyman og Erlend Fossbakken hadde vært i kontakt med flere potensielle kjøpere av sine aksjer – uten å ta med seg Hauger.

Ifølge DN skal TU Media har vært ett av mediehusene de kontaktet. Medier24 er også kjent med at de skal ha vært i kontakt med flere andre store medieaktører.

Hauger ønsket ikke å kommentere saken i vår, men understreker nå at et slikt salg ville vært svært uheldig.

– Mitt mål og mitt ønske har hele tiden vært å drive Kampanje som en start-UP, eid av de ansatte. Det å selge til et mediehus ville være å gå tilbake til start og tilbake til den tiden da Kampanje var eid av Egmont. Det var ikke noe jeg ønsket på nåværende tidspunkt, sier han.

– Slike prosesser er alltid krevende

Fossbakken uttalte til DN i vår at én av grunnene til at han ønsket å selge seg ut, var uenighet med Hauger om den videre strategien. 

Hauger ønsker ikke å si noe mer om saken enn følgende:

– Det jeg kan si er at slike prosesser alltid er krevende. Det var krevende for ti år siden da vi ble Kampanje-eiere for første gangen og det har vært krevende og utfordrende denne gangen også. Men til slutt ble vi enige om en avtale. Utover det ønsker jeg ikke å kommentere prosessen nærmere.

– Hvordan finansierte du oppkjøpet? Er det kun egenkapital?

– Jeg har ingen kommentarer til salgssummen eller de finansielle forholdene knyttet til transaksjonen, sier Hauger.

Varsler forsterkninger

– Hva er så planene og visjonen din for Kampanje fremover?

Kampanje-redaktør Knut Kristian Hauger.

– Kampanje skal være den viktigste arenaen for nyheter og kunnskap i medie- og kommunikasjonsbransjen og det er en posisjon vi skal forsterke fremover. Her har vi allerede mange spennende planer og tanker, men først og fremst handler dette om å involvere alle medarbeiderne i Kampanje, sier Hauger.

– Vi skal ut å ansette flere nye journalister og har allerede signert et spennende navn som begynner hos oss rett over sommeren. Når alle de nye medarbeiderne er på plass skal vi jobbe videre med både planer og visjoner. Det vil skje i løpet av kort tid, fortsetter han.

PS! Kampanje la bak seg et sterkt 2018 med både omsetningsrekord på 14,6 millioner kroner og tidenes brutto driftsresultat på 2,56 millioner kroner. Resultatet kom etter overskudd i ni av de ti siste årene.

Powered by Labrador CMS