Medier24 AS sitt digitale julebord i 2020.

Kommentar

Medier24 fyller seks år med vill vekst: Passerer for første gang 10 millioner i omsetning

«Aldri har lesertallene vært bedre, antallet abonnenter så høyt eller omsetningen så solid. Nøkkelen er godt innhold», skriver Erik Waatland.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Gratulerer med dagen til alle abonnenter og gratislesere av Medier24!

I dag, den 17. desember 2014, ble M24 født på et kjøkkenbord - og nå seks år etterpå har vi passert 10 millioner i omsetning og kan fortelle at vi aldri har hatt flere lesere eller antall abonnenter enn vi har nå. Det er dere som gjør det mulig for oss å være høyt og lavt i mediebransjen. Tusen takk for at du følger lokalavisa di.

2020 ble et annerledes år enn vi hadde sett for oss. Der vi er vant til å ha eksplosiv vekst gjennom året på alle parameter, måtte vi for første gang kutte og skjære ned til beinet. Det har vært krevende for oss, men også sunt, for det har gitt oss en mulighet til å rendyrke det vi faktisk skal være god på: Nyheter i mediebransjen.

Ansvarlig redaktør og daglig leder Erik Waatland under Medier24s femårsfeiring i Oslo sentrum i 2019.

Det siste året har vi styrket oss i redaksjonen med flere nyansettelser, vi har fått på plass en nyhetsredaktør - og vi kan konstatere at lesertallet er stabilt høyt og snitter på 85.000 unike brukere i uka.

I fjor endte vi med en omsetning på 9,8 mill og i år har vi passert det med god margin og ender rundt 11 når vi er ferdige med å fakturere 2020. Det er helt vilt å tenke på. Og særlig om man ser hvordan korona har påvirket oss gjennom året.

Vi tapte flere millioner på at stillingsmarkedet ramlet bort, men takket være solid innsats fra en innovativ markedsavdeling, så klarte vi å skape nye inntektsstrømmer på alt fra digitale events til ekstra satsing på abonnement, podkast og en rekke andre ting. Nå har vi også fått pressestøtte, som gjør det mulig for oss å satse enda tyngre på journalistikken. Det håper vi at dere merker allerede - og vil se enda mer til i 2021.

Så hva planlegger vi å gjøre det neste året? Vi kommer med en rekke nyheter allerede i første kvartal. Medier24 skal over på Labrador og vi vil få en helt ny front som ser mye mer sexy ut enn vi klarer å få til i dag. Vi er langt mer tabloide enn vi evner å omsette visuelt nå, så hold dere fast. Vi kommer også til å vokse i antallet hoder - og vil satse enda tyngre på en del av de områdene som vi allerede har definert at vi skal være gode på.

Medier24 skal ha et blikk langt utenfor Oslo. Det er viktig for oss. Vårt utspring kommer fra Nord-Norge og Midt-Norge og vi skal ha en solid posisjon i hele Norge. Derfor er det vondt å tenkte på at vi nesten ikke har reist i år. Det er med en kaffekopp i hånda og en lokalavisredaktør i andre enden at vi evner å være best. Dit skal vi tilbake når verden er kvitt den hersens smitten.

De første seks årene har vært et eventyr for oss. I alle fall fem av dem. Men nå har vi også bevist at vi evner å slåss når det butter imot.

Vårt viktigste budskap til deg som fast leser, abonnent, annonsør eller fly-by på Medier24: Vi klarte oss gjennom korona - nå skal vi satse enda tyngre inn i 2021.

Vi mener at du fortjener ei knallgod lokalavis og det har vi tenkt å levere på. Følg med!

Erik, Jan Magnus, Siss, Even, Torill, Endre, Julie, Bahar og Ingvild.

Powered by Labrador CMS