I dag ble det kjent at Marienlyst-direktør Vibeke Furst Haugen overtar som ny kringkastingssjef etter Thor Gjermund Eriksen.
Eriksens æra har i stor grad bestått i å modernisere organisasjonen, gjøre omstillinger og sikre tydelig forankring for NRK politisk. Dette har han samtidig gjort som han har levert et kringkastingsregnskap som har høstet priser både høyt og lavt.
Men det er flere ting han ikke har lyktes med: Medietilsynet peker i sin rapport på at de ikke oppnår nynorskgraden på 25 prosent, at de ikke evner å løfte norsk musikk godt nok - og at de heller ikke er god nok på mangfoldsinnhold.
Nå som Haugen overtar stafettpinnen, skal hun ikke bare gjøre alt Thor Gjermund Eriksen har gjort - og gjerne litt bedre. Hun skal samtidig flytte en svært kompleks virksomhet inn i nye lokaler. Det høres ut som en snever ting å gjøre, men det er mange feller her.
Potensielle kostnadsoverskridelser er én ting, men en annen er å bruke flytteprosessen som en katalysator for å gjøre nødvendige omstruktureringer. Det betyr flere organisatoriske og personalmessige kamper internt - der sterke fagforeninger skal bli hørt. Den nye NRK-sjefen kan med andre ord ikke bare ha fokus på å krige mot globale giganter om folks tidsbruk. Hun må også sørge for at flytteprosessen blir det nødvendige springbrettet som trengs for en moderne og fremtidsrettet medieorganisasjon.
NRK får drøyt seks milliarder av skattebetalerens penger på konto hvert år. Til det skal de lage allmenkringkasting i verdensklasse som konkurrerer med Netflix, HBO, Meta og TikTok. Her kommer relevans inn i bildet. En haug med unge folk vokser opp uten et godt nok tilbud fra norske medier. Ja, NRK har klart å bygge noe veldig bra og spesielt for de minste, men de sliter som alle andre med å vinne ungdommenes tid. Til det har vi tapt for lengst til Twitch, YouTube, TikTok og andre sosiale medier.
Furst Haugen kommer selv fra innholdssiden etter å ha ledet Marienlyst-divisjonen. Kanskje er det nettopp den kraften NRK trenger for å fortsatt ha “eyes on the target” og sørge for å fortsatt være superrelevant for det kjente og kjære publikummet. Der må hennes NRK også være betydelig mye flinkere på å hente inn nye målgrupper - enten det er unge eller minoriteter.
Det indremedisinske vil alltid være viktig i NRK. Samtidig som man konkurrerer på den globale scenen og flytter hovedkvarter, skal man utvikle organisasjonen. Mange årsverk er borte på 10 år - og trolig skal enda flere stillinger enten endres eller fjernes. Å stå i en omstilling over mange år koster. Den nye NRK-sjefen må sørge for at man bevarer og utvikler kulturen - og ansatte må kjenne på at de er med på et vinnerlag. Da handler det om å bruke penger på å utvikle egne ansatte gjennom kompetansehevende tiltak - og ikke endre opp med å si opp folk som ikke har den nødvendige kompetansen - slik man har sett flere eksempler på. Så kan man med fordel gjøre noe med bruken av midlertidige ansettelser i NRK.
Thor Gjermund Eriksen har brukt mange timer på Stortinget - og jeg har tidligere referert til han som landets beste lobbyist. Til tross for at han har styrt NRK under den mest høyrevridde regjeringen vi noen sinne har hatt, så har han evnet å skape bred forankring og forutsigbare rammevilkår. Den samme politiske kløkten må også Furst Haugen sørge for å videreføre. Dette skal hun gjøre samtidig som de kommersielle mediene banker på døra og vil ha et taktskifte i finansieringen av NRK. Det blir ikke enkelt.
Tid, sted, relevans og folk. Det er gode stikkord å ta med seg inn i en utfordrende og helt sikkert kjempespennende tid som toppleder i NRK.
Men i dag er det bare grunnlag for å heie fram landets første kvinnelige kringkastingssjef - som fikk jobben fordi hun var den beste kandidaten.
Masse lykke til!