Mandag ble det kjent at nettavisene Medier24 og KOM24 blir en del av det danske konsernet Watch Media. Det ble informert internt på et allmøte klokken 13.
Erik Waatland, som har jobbet i selskapet siden 2016, har de siste årene vært eneste eier. Han selger seg helt ut av selskapet, men fortsetter i første omgang som ansvarlig redaktør, deretter som kommentator.
– Er du en rik mann nå?
– Nei. Vi er blitt enige om å ikke kommentere kjøpssummen, men det har vært viktig for meg at jeg ikke går tomhendt ut av det etter å ha vært med på å bygge noe i nesten ti år. Jeg er fornøyd med det jeg sitter igjen med.
Waatland forteller om noen intense siste uker med forhandlinger som han har holdt skjult for de ansatte. Men han har tro på at det nye eierskapet er et steg i riktig retning.
– Vi ser Amedia, Polaris Media og Schibsted Media som ikke lenger tenker bare Norge, men Norden. Skal vi være en del av det markedet, og skal vi fortsatt være den beste avisa for hva som skjer med de største eierne i Norge, så må vi til Norden, forklarer han.
Dyrt alternativ
Alternativet hadde vært å måtte gjøre det selv, mener Waatland. Det koster masse penger.
– Å sikre Medier24 og KOM24 i årene fremover har vært det viktigste for meg. Det er jeg sikker på at jeg har gjort nå. Vi fylte 10 år i desember. Hvordan skal vi fylle 20 og 30 år? Dette er måten å gjøre det på.
Han forteller at han helt siden han ble eier har hatt selskaper som har vært interessert i Tjuefire.
– Så lenge jeg har eid Tjuefire har folk prøvd å kjøpe oss. Alt som du kan tenke deg har prøvd å kjøpe oss i inn- og utland, forteller han.
Når han ser tilbake på de siste ni årene konkluderer han med at det har vært verdt det, selv om selskapet har vært en livsstil.
– Jeg flyttet til Oslo for jobben, fikk en familie, har en skokk med unger, og jeg har fått utfordret meg på en måte jeg ikke visste at jeg kunne i et sånt type selskap, sier han.
– Å få være så tett på makten, og å bli en stemme i offentligheten rundt ting jeg mener ikke er bra med mediene, har vært en gave, rett og slett. En berikelse i livet mitt på alle mulige måter.
Står fritt
Waatland forteller at Medier24 og KOM24 blir de første frittstående selskapene i Watch Media Norge-strukturen. Derav også egen ansvarlig redaktør.
– Det er mange detaljer som gjenstår som vi må komme tilbake til. Vi ønsker å nyte godt av kompetansen i Watch Media, men samtidig være uavhengige, sier han.
Han har selv vært kritisk mot konsernmakt i medielandskapet. Selv om Medier24 og KOM24 blir konserneid, mener Waatland at journalistikken er vinneren.
– Medier24 skal skyte i alle retninger, uansett hvem som er eier. Det gjorde vi da Teknisk Ukeblad eide oss. Det skal vi gjøre nå som vi er eid av Watch Media. De har satt som kriterier at vi skal dekke dem på lik linje med alle andre, forteller Waatland.
Kampanje har tidligere skrevet at Medier24 kan ha fått ulovlig pressestøtte fordi KOM24 også er en del av selskapet Medier24 AS. Kampanje klaget til Medietilsynet, men Medietilsynet avviste klagen.
Waatland opplyser at KOM24 nå blir skilt ut i eget selskap etter pålegg fra Medietilsynet. Medier24 vil fortsette å søke om pressestøtte.
– Vi har en god dialog med Medietilsynet. KOM24 blir et eget AS. Hvis Kampanje har noe de ville ha sagt, så bør de forholde seg til tidsfristene som er satt, sier han og viser til at de klaget etter fristen.
Minus og nedbemanning
På det største var Tjuefire-konsernet rundt 20 årsverk og hadde tre nisjeaviser; Medier24, KOM24 og Salg24. Sistnevnte ble lagt ned i mai 2023.
2023 endte med et årsresultat på rundt tre millioner i minus. I 2024 overtok Waatland som ansvarlig redaktør, og det ble gjennomført en nedbemanning som endte med frivillige løsninger.
Det har også vært satset på event, som i dag er kraftig nedskalert.
I dag er det 12 ansatte i selskapet, og to nisjeaviser.
– Vi har gjort mye galt. Vi har vokst i rakettfart i mange år. Når du vokser veldig fort så kan det også noen ganger gå galt. Det gjorde det for vår del, forteller han.
Det som funket med Medier24 ønsket de å gjøre med andre bransjer også. Derfor ble KOM24 lansert. De har nå passet 1.100 abonnenter.
Med blod på tann ble også Salg24 lansert.
– Når du har lyst til å vokse fort og få til masse, så mislykkes du også med noe. Salg24 er et eksempel på det. Det kan jo være at jeg hadde lyst til å få til så mye at jeg gapte over for mye. Så innså vi ikke fort nok at vi måtte ta det ned. Derfor gikk vi ganske kraftig i minus i lang tid, utdyper Waatland.
Likevel er han glad for at de har prøvd.
– Hadde vi ikke prøvd, så hadde vi ikke kommet dit vi er i dag. Vi har lært mye av å mislykkes også. Nå sitter man igjen med to knallgode merkevarer. Det er jeg stolt over, sier han.
– Er dette salget redningen eller løsningen for å ta selskapet videre? Var man ikke god nok til å få en bærekraftig og sunn drift?
– Medier24 har vært lønnsom i ni av ti år og er lønnsomme igjen. Jeg måtte ikke selge. Men det er klart at når det banker på døra en gigant som skjønner hva du er, som har respekt for den du er, og som ønsker å videreutvikle det, samtidig som du ser at markedet ditt er på vei til Norden. Skal jeg da, en forgjeldet trønder, finansiere en avis i Sverige og Danmark? Eller skal jeg gå til noen som kan det fra før av? Det ble ganske enkelt.
Blir kommentator
Medier24 skal finne en ny ansvarlig redaktør, som blir de nye eiernes ansvar. Waatland forblir dermed redaktør. Etter det fortsetter han som kommentator.
– Jeg gleder meg til å fortsatt holde mediebransjen i tøylene, sier han.
På sikt ønsker han å bygge noe nytt utenfor mediebransjen.
– Jeg har et behov for å realisere noen av prosjektene som jeg jobber med på siden også, som er utenfor mediebransjen, men det blir lenge til, sier han.
Beholder navnet
Navnet Medier24 beholdes, bekrefter Waatland. Innholdsmessig blir det også mye av det samme.
– Watch Media er opptatt av næringslivsjournalistikk. Det er vi også. Det har vi vært i mange år. Vi har fortsatt en vei å gå, og der håper jeg at vi kan få enda mer hjelp fra danskene, kommenterer han.
Han ser også mange muligheter.
– Vi blir Nordens største og viktigste redaksjonelle miljø for dekning av medier og kommunikasjon. Vi skal være best på Norge. Danskene skal være best på Danmark, og sammen skal vi være best på Norden. Vi tar nå steget opp i Premier League, og der skal vi dominere, sier han.