Ansvarlig redaktør Erik Waatland i Medier24 og KOM24 og ansvarlig redaktør og Norgessjef i Watch Media Kristin Stoltenberg.
Foto: Medier24
Pressemelding:
Watch Media kjøper Medier24 og KOM24
Kjøpet styrker JP/Politikens Hus allerede betydelige nisjesatsing i Norge. – En perfekt match, sier Kristin Stoltenberg i Watch Media.
Watch Media kjøper Medier24 og KOM24 og utvider dermed sin portefølje av digitale næringslivsmedier rettet mot de viktigste bransjene i Norge.
– Medier24 har hatt en imponerende utvikling og er ledende innen dekningen av norsk mediebransje. I tillegg er det fantastisk å se hvordan KOM24 utvikler seg. For oss er dette en perfekt match. Watch Media har på få år blitt en sterk leverandør av uavhengig, kritisk og fair næringslivsjournalistikk. Med denne avtalen styrkes posisjonen ytterligere, sier Kristin Stoltenberg, sjefredaktør og landsjef i Watch Media Norway.
Medier24 ble lansert i desember 2014 og KOM24 i 2020. Selskapet har fire år på rad vært Norges raskest voksende medieselskap, og har oppnådd en betydelig posisjon innenfor medie- og kommunikasjonsbransjen i Norge.
- Dette er en stor dag for avisene våre, og jeg må nesten klype meg i armen over at vi blir en del av dette. At vi nå blir del av Watch Media og JP Politikens hus er en anerkjennelse av den jobben som er lagt ned de siste ti årene av mange utrolig flinke ansatte, sier Erik Waatland.
Han fortsetter som sjefredaktør inntil en ny redaktør er på plass, og vil deretter ha en fast tilknytning som kommentator i M24, og rådgiver for Watch Media. Waatland har fram til nå vært eneeier av selskapet.
Watch Media er en del av det danske mediekonsernet JP/Politikens Hus, som blant annet eier Jyllands-Posten, Politiken og Ekstra Bladet. Siden 2010 har Watch Media lansert 16 digitale bransjemedier i Danmark, to i Tyskland og ett i Sverige. I Norge har selskapet så langt etablert sju nettaviser: FinansWatch, EnergiWatch, HandelsWatch, EiendomsWatch, AdvokatWatch, MedWatch og MatvareWatch. Selskapet har varslet en ytterligere nisje i løpet av 2025.
– Vi er meget glade for å være i Norge. Vi opplever at vi har lykkes riktig godt med de første norske Watch-mediene, og med denne avtalen tar vi et ytterligere skritt i å styrke vår posisjon. Jeg er imponert over hvordan Medier24 og KOM24 setter dagsorden i medie- og kommunikasjonsbransjen, og jeg er stolt over, at vi nå får lov til å drive de to mediene videre, sier administrerende direktør Stig Kirk Ørskov i JP/Politikens Hus.
Transaksjonen skjer ved at Watch Media tar over 100 prosent av aksjene i selskapene Medier24 og Partner24. Det foreligger ingen planer om å endre det visuelle uttrykket.
- Watch Media har ikke noe ønske om å endre vinneroppskriften til Medier24 og KOM24, som de viktigste leirbålene for medier- og kommunikasjonsbransjen i Norge. Samtidig vil det være spennende å utnytte synergieffektene mellom de redaksjonelle miljøene på tvers av landegrensene på et tidspunkt, hvor det nordiske mediemarkedet i stigende grad smelter sammen, sier Kristin Stoltenberg, og minner om at Watch Media allerede har MediaWatch og Kommunikationsforum i Danmark i dag.
Erik Waatland ser blant annet fram til å bli del av et større nordisk mediefellesskap. Han peker på at norske medier allerede har inntatt Sverige og Danmark i betydelig grad, og mener avtalen vil gi leserne tilgang på langt mer og bedre journalistikk på tvers av landegrensene, i tillegg til å bevare den sterke posisjonen i Norge.
Han trekker også fram betydningen av å bli del av JP/Politikens Hus, som han har stor respekt for:
– JP/Politikens Hus er et robust mediekonsern med to stiftelser som eiere. Formålet deres er veldig lett å ha respekt for: Å legge gode rammer for kvalitetsjournalistikk. De har vært den største forsvareren av pressefrihet og ytringsfrihet i denne delen av verden i nyere tid – og mange her til lands husker nok det vanvittige presset de sto imot under karikaturstriden, sier Erik Waatland.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no