Festivalsjef Guri Heftye i Nordiske Mediedager.

Kommentar

Guri Heftye & co. i Nordiske Mediedager fortjener skryt. Heftig skryt

«Det er sjelden en mediekonferanse treffer så godt på alle parameter. Bergen leverte varene», skriver Erik Waatland.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Vi i Medier24 reiser rundt på et utall av mediekonferanser og events i løpet av et år; Alt fra journalistkonferanser til PR/kommunikasjon og debatter landet rundt. Det er viktig for oss.

Derfor har vi også blitt relativt kresne på innholdet under en konferanse. Er det mye av det samme – og «the usual suspects» på scenen – eller blir vi imponert? Har vi lært noe? Har debattene tatt fyr? Ble vi klokere? Spørsmålene er mange.

Jeg skal være så ærlig å si at det blir stadig lengre mellom de gangene jeg blir «blåst av banen» av et solid program. Men vet dere hva? Guri Heftye & co. har gjort det. 

Det er ikke ofte jeg kan si å ha reist fra en mediekonferanse og kjenne på at jeg virkelig har blitt utfordret. Jeg har lært plenty nye ting, for eksempel: 

  • Mer om hvordan man konverterer nye abonnenter
  • Hva eSport/gaming kan bety for mediene
  • At mediebransjen har mye å lære av andre industrier (og vi er ikke så spesielle som vi tror)
  • Hva Steve Bannon vil med prosjektet sitt (og at han irriterer seg over Trumps tvitring)
  • Hva stemmestyring/maskinlæring faktisk kan gjøre for oss
  • Hvordan vi kan utvikle produktene våre for å fortsatt finansiere journalistikken
  • Hvilken trussel «deep fake» gjør for vår tillit til ulike avsendere

Jeg har reist fra Bergen klokere, mer nysgjerrig og med en haug av nye kontakter. Jeg har blitt underholdt, provosert og utfordret – og jeg er ganske sikker på at de fleste av de 1.800 mediefolkene til stede kjenner på noe av det samme.

Gjennom dagsaktuelle debatter evner de å sette dagsorden over lengre tid - og de får toppfolk til å spre kunnskapen sin til oss i lille Norge. Tøft!

Siden 2006 har Guri Heftye ledet Nordiske Mediedager. Der leder hun en gjeng som har blitt utskjelt og nærmest uthengt for å ha invitert Steve Bannon til å fortelle om sitt prosjekt. 

Ikke har de invitert ham til en talerstol – ei heller til å «ukritisk kunne spre sitt budskap», men til et intervju med en erfaren og dyktig journalist fra landets sannsynligvis mest seriøse mediehus. Denne stormen har Heftye & co. stått imot med rak rygg – og vært på lag med ytringsfriheten. All ære til teamet.

Nordiske mediedager har levert varene og det er jammen imponerende å se at arrangøren evner å fornye seg og utvikle programmet såpass bra i en bransje som utvikler seg i rakettfart.

Vi spenner selene og ser allerede fram til neste år, så får vi si som de gjør i regnet:

Det er bare å druse på til neste år!

Powered by Labrador CMS