I en kanskje velment kommentar, hadde Medier24s redaktør i går en særdeles frisk utblåsing om lokalavisene og dagens pressestøtte.

Debatt

Papiravisa, en kilde til fremtidige inntekter på nett

Fordi Erik Waatland oppfordrer oss til å gå i seg selv før det er for sent, kan i hvert fall vi i Landslaget for lokalaviser (LLA) nå berolige redaktøren. Det har vi for lengst gjort, skriver Geir K. Hus.

Denne artikkelen er over to år gammel.

I en kanskje velment kommentar, hadde Medier24s redaktør i går en særdeles frisk utblåsing om lokalavisene og dagens pressestøtte.

Fordi Erik Waatland oppfordrer oss til å gå i seg selv før det er for sent, kan i hvert fall vi i Landslaget for lokalaviser (LLA) nå berolige redaktøren:

Det har vi for lengst gjort.

Geir K Hus, markeds- og informasjonssjef i Landslaget for lokalaviser.

Og da fikk vi heldigvis bekreftet det vi har visst lenge, nemlig at vi fortsatt må tenke minst to tanker i hodet samtidig. Nett og papir må gå hånd i hånd.

Særlig fordi det er papiret som gir avisene mesteparten av inntektene.

Matvarekjedene, byggevareforhandlerne, elektrokjedene, bilbutikkene og de lokale frisørsalongene legger igjen mesteparten av sine lokale annonseinvesteringer nettopp i våre papirutgaver – sannsynligvis fordi de nasjonale kjedene og lokale forretningene ser at det betyr kunder inn i butikkene sine.

Samtidig ser vi at leserne og abonnentene vil ha journalistikken vår servert både på nett og papir. 2/3 av abonnentene til LLAs drøye 100 medlemsaviser, betaler nå for komplettutgaver, der vi altså lar leserne selv få bestemme hvilken plattform de vil lese innholdet på.

Tallene bak tallene tyder nok på at det er papirutgavene som fortsatt er mest attraktive, i hvert fall for de minste avisene.

Andre tall, blant annet fra Medietilsynet, er enda tydeligere: Rundt 90 prosent av de minste lokalavisenes totale inntekter stammer fra papirutgavene.

Dette vitner ikke om at den lille delen av produksjonsstøtten som lokalavisene får, bidrar til at vi ikke omstiller oss.

Det vitner bare om at vi tar godt vare på en forretningsmodell som fungerer både for lokalavisene, leserne og annonsørene.

I regjeringens forslag til statsbudsjett understreket kulturminister Trine Skei Grande at små, lokale medium er en bærebjelke for mediemangfoldet, og at de er svært viktige for lokalsamfunnene rundt om i hele landet.

Selv om vi er skuffet over at produksjonsstøtten fortsatt står på stedet hvil, gleder vi oss i det minste over at innovasjonsstøtten økes litt. Den potten har nemlig mange av LLAs aviser søkt på.

Fordi også de minste lokalavisene er opptatt av innovasjon både på nett og papir.

Av samme grunn skal snart 80 redaktører, journalister og markedsmedarbeidere på LLAs konferanse Liten & digital i Bergen: Vi leter stadig etter nye grep som kan løfte lokalavisene framover – også på nett.

Mens vi omstiller oss, eksperimenterer, utforsker, prøver og feiler lever heldigvis papirutgavene i beste velgående. Fordi leserne og annonsørene vil betale for godt journalistisk innhold på alle plattformer.

Spesielt papirutgavene.

Det er derfor vår største bekymring i disse dager er Posten som ikke vil bidra til å gi innbyggerne i hele landet det de vil ha flere ganger i uka, og det folk vil betale for:

Lokalavisa på papir.

Powered by Labrador CMS