Det er nøyaktig to år siden jeg skrev en kommentar om at Facebook-brukerne drukner i venneforespørsler fra nakne damer og menn i militæruniform – der hensikten er å svindle oss brukerne.
Facebook svarte selvfølgelig aldri på hva de ville gjøre med de falske brukerkontoene. Det var på det tidspunktet nemlig for mye å forlange fra et sosialt medie at de responderer på kritikk.
Nå har Facebook igjen et kjempeproblem med svindelannonser der flere aktører misbruker kjendiser til å få uskyldige nordmenn til å kjøpe falsk kryptovaluta.
Dette gjør de med kjente nordmenn som Morten Harket, Olav Thon, John Fredriksen, Petter Stordalen og artisten Andreas «Tix» Haukeland, for å nevne noen. For å skape enda mer kredibilitet, har de brukt logoene til flere norske medier, som Dagbladet, Dagsavisen, E24, VG og ABC Nyheter og iTromsø aktivt i annonsen, som vist hos Datahjelperne.
Veldig utspekulert og svært lite hyggelig for oss som forventer at Facebook skal være trygt.
En rekke personer har de siste dagene lagt ut skjermdumper over at de har klagd inn annonsene til Facebook, men har fått til svar at disse er helt innafor. I mellomtiden tjener Facebook penger på falske nyheter og svindel av sine egne brukere.
Er dette i tråd med «det nye Facebook» etter alle skandalene i fjor, FB Norge-sjef Rune Paulseth?
Et halvt år har gått siden Paulseth satt i TV-studio med Medier24 og lovte bot og bedring etter et grusomt år for den globale giganten.
Det mediesky selskapet hadde lagt ny strategi med åpenhet i førersetet og ba følgelig om unnskyldning for Cambridge Analytica-skandalen, personvernkriser, at de ikke slo hardt nok ned på forsøk på tukling med demokratiske valg og spredning av falske nyheter som polariserte befolkningene våre.
En helt avgjørende greie med å være på Facebook er at vi kan stole på at de holder oss så trygge de bare kan innenfor sin sfære.
Facebook, etter et annus horiblis i 2018, lovte rett og slett en ny vår. Men nå ser vi på nytt et globalt selskap med nærmest monopol – som ikke tar til seg ropene fra brukerne sine. Dette bare noen måneder siden de skulle skjerpe seg.
Fra et selskap som har lovt flere forbedringer på kort tid, økte investeringer i å ta svindlere og en mer ydmyk tilnærming til kritikk, må vi kunne forvente at de slår ned på disse svindelannonsene.
To år har gått siden nakendamene invaderte profilene - uten at Facebook fortalte oss hva de skulle gjøre for å slå ned på svindelen. Nå har de en ypperlig mulighet til å vise seg fram fra sin beste side.
Men da må selskapet på banen mye kjappere enn før.