TV-intervju

Facebook Norge-sjefen: – Jeg opplever at vi kommer litt skeivt ut fra hoppkanten i 2018

– Det er kanskje litt kontroversielt, men jeg tror enhver kritikk som dukker opp, hvor vi ser at her er det noe vi kunne gjort bedre eller på en annen måte, er berettiget, sier Paulseth.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Facebook fylte nylig 15 år og denne helgen møter Facebook nordmenn på Youngstorget i Oslo for å svare på spørsmål.

Sosiale medier-giganten har vært gjennom et kriseår med en rekke skandaler og sliter med omdømmet verden over. 

– Hvordan vil du karakterisere 2018 for Facebook sin del, spurte Medier24-redaktør Waatland.

– Jeg opplever at vi kommer litt skeivt ut fra hoppkanten i 2018, og så klarer vi ikke å hente oss inn igjen Det baller på seg, for å bruke et godt norsk begrep. Det som preger oss er at vi ikke kommer i forkant, vi driver hele tiden og skal rydde, svarer Paulseth. 

– Berettiget kritikk

Waatland spurte også om hva av kritikken som har kommet mot Facebook den siste tiden, som han ser på som legitim. 

– Det er kanskje litt kontroversielt, men jeg tror enhver kritikk som dukker opp, hvor vi ser at her er det noe vi kunne gjort bedre eller på en annen måte, er berettiget, svarte Paulseth.

Videre spurte Waatland hva Facebook egentlig vet om han. Paulseth understreket at han personlig ikke vet spesielt mye om Waatland, men svarte etter det på en mindre humoristisk måte, at kontroll på personopplysninger og at brukerne selv skal ha en form for kontroll på sine egne opplysninger, er noe de kontinuerlig jobber med. 

– Vi investerer nå flere titalls milliarder kroner for å gjøre dette enklere og bedre. Vi ønsker at plattformen skal gi deg som bruker tilgang til å regulere disse dataene, svarer Paulseth. 

Tre viktige områder 

Paulseth trakk fram tre viktige området for selskapet å jobbe med i året som kommer: 

  • De tidligere nevnte investeringene i personvern og kontroll av fakta, spredning av fake news og liknende på plattformen

– Vi har allerede investert mye, og vi skal fortsette med det. Vi begynte etter valget i USA. Jeg tror kanskje vi er det selskapet i verden som investerer mest, sa Paulseth. 

  • Å kunne investere i de nye løsningene. 

– Det vil gi deg som bruker enda flere muligheter for deg til å få innsikt i dataene dine. Vi har tidligere sett utfordringer med plattformen knyttet til valg, eller mobbing og trakassering, det må vi ha teknologiske løsninger for å gjøre noe med, og det jobber vi med, sa Paulseth. 

  • Å gjøre plattformen enda mer relevant - for enda flere 

– Ikke bare for deg personlig, men også de små og mellomstor bedriftene som jobber med plattformen vår. Det er de små og mellomstore bedriftene som er kjernen i plattformen vår, ikke de store, sa Paulseth. 

Endringer i forbindelse med valg 

Waatland spurte også om Facebook Norge-sjefen har tenkt eller gjort grep i forbindelse med høstens kommune- og fylkestingsvalg. 

– Her har vi lært veldig mye, og jeg ønsker å dele det opp i to deler, svarte Paulseth: 

1. Det handler om den biten hvor vi fysisk går inn før en valgkamp, med de delene av vår organisasjon som det er relevant å koble på. Til høsten vil vi oppbemanne mye i Norge, og så går vi sammen med myndigheter og partiene for å se på hva utfordringene kan være basert på det vi har sett tidligere og det vi opplever. Er det sider, brukere, grupper etc som ikke skal være der, så kommer vi sammen til myndighetene til å jobbe med å ta dette ned.

– Vi jobber med at det ikke skal være noe som kan skade valget og den demokratiske prosessen, sa Paulseth. 

2. Det handler om samarbeidet med Faktisk.no, og den jobben de gjør for å faktasjekke påstander som deles på plattformen - og merke ting enten som «faktasjekket og ikke riktig» eller «faktasjekket og riktig». 

– Godt forhold til norske medier

Når det kommer til relasjonen mellom Facebook og norske medier, opplever Paulseth at den generelt sett er god. 

– Jeg synes det er svært godt. Vi involverer oss i flere interesseorganisasjoner hvor vi møter mediene og kan diskutere ulike spørsmål knyttet til mediebransjen fremtid, sa Paulseth. 

Powered by Labrador CMS