Journalist Ståle Grut i NRKBeta reagerte på denne saken fra 17. juli i Nettavisen om den populære appen FaceApp.
På Twitter skrev Grut:
I over en uke har jeg prøvd å få svar fra @Nettavisen på om de har misforstått noe vesentlig, eller rett og slett diktet opp en kilde. Verken journalist, nettredaktør eller nyhetssjef har svart på henvendelser via e-post og Twitter🤔
Avisen siterte en fotograf og ekspert på datalagring, Peter Krogh, fra et blogginnlegg fra nettstedet Photoshelter.
Et raskt klikk inn på lenka Nettavisen lenker til i saken, viser at det ikke Krogh som har skrevet innlegget, men Allen Murabayashi, som også er fotograf. Etter det Medier24 kjenner til, er Allen ikke noen ekspert på datalagring, men medeier av nettstedet Photoshelter.
Peter Krogh har for øvrig aldri omtalt appen.
Nettavisens sak har blitt formidlet videre av en rekke andre aviser som Dagbladet TV, Nordlys, Moss Avis, theworldnews.net og MSN.com.
– Jeg har jobbet med den saken litt selv, og da jeg så Dagbladet sin video ble jeg nysgjerrig på hvem denne Peter Krogh var.
Grut kom fram til at Nettavisen må ha sitert feil - og tok videre kontakt med Peter Krogh – som forteller til Grut at han ikke har uttalt seg om FaceApp.
Faktisk mener han at innlegget underspiller trusselen appen representerer.
Det bekrefter også Krogh til Medier24.
– Jeg lurte på var om det var en misforståelse eller hvordan de har klart å blande Peter Krogh og Allen Murabayashi. Også tenkte jeg at det i utgangspunktet har vært mye rot og misforståelser rundt denne saken, fortsetter Grut.
NRKBeta-journalister mener det er kjedelig når feil i saker spres videre til andre aviser.
– Det er jo kjipt når det forplanter seg videre og flere aviser siterer Krogh, sier Grut.
Nettavisen beklager
Redaktør Erik Stephansen i Nettavisen forteller til Medier24 har det har skjedd en glipp.
– I arbeidet til journalisten, med å finne navnet til eieren av Photoshelter, så har navnet til Peter Krogh dukket opp, ettersom han har jobbet der tidligere. Så har det rett og slett skjedd en feilkobling i sommervarmen. Så vi får håpe at varmen gir seg nå, og at vi ikke får flere slike blundere, sier Stephansen til Medier24.
Han legger til at alvoret i saken, om hva ulike sosiale medier og appen gjør med oss, er det samme. Men han beklager:
– Det er bare å legge seg så flat som mulig - og beklage. Heldigvis er det jo ikke en viktig og stor feil – der en amerikansk fotograf har blitt sitert i stedet for en annen, men vi skal være korrekte.
Han forteller at Nettavisen har sendt ut varsel om feilen til de andre Amedia-avisene som også har publisert saken, men andre medier som har videreformidlet feilen har ikke Nettavisen ansvar for.
Bruker Workplace til å varsle om feil
Jostein Østring Larsen, direktør for innholdsutvikling i Amedia, har stort sett inntrykk av at avisene er flinke til å rette opp i ting som har spredt seg.
– Men det kan selvfølgelig hende at beskjedene ikke når fram. I alle tilfeller er det avisen som har publisert en sak som til syvende og sist har ansvaret for å foreta rettinger - på samme måte som om NTB har publisert noe som viser seg å være feil, sier han til Medier24.
Østring Larsen forteller at Amedia-avisene kommuniserer på en gruppe på intranettet om saker som egner seg for fri flyt, og eventuelle endringer som må gjøres gjennomgående .
For eksempel på grunn av retting av feil eller at saken har utviklet seg.
– Slik det fungerer legger avisene inn i publiseringssystemet om saken er tilgjengelig for fri flyt eller ikke. Dersom saken tas i bruk av flere, og noe må rettes, brukes gruppen intranettet til å si fra om nødvendige endringer som må gjøres, sier han.