Mandag kveld stilte konsernsjef i Hurtigruten, Daniel Skjeldam, opp på Dagsrevyen på NRK 1. I ettertid har intervjuet fått en del kritikk, som går på at Skjeldam ikke svarte godt nok på spørsmålene som ble stilt.
Flere stiller også spørsmål ved kommunikasjonsarbeidet som ligger til grunn.
Bakgrunnen for at Skjeldam stilte opp var at det i forrige uke ble kjent at flere hundre passasjerer måtte i karantene etter koronasmitte på Hurtigruten. Senere viste det seg at Folkehelseinstituttet oppfordret Hurtigruten allerede onsdag å varsle passasjerene. Dette ble ikke fulgt, skrev VG.
– Jeg blir forbanna
Geir Bjarte Hjetland, journalist i NRK Vestland, var blant dem som uttrykte sin misnøye med mediehåndteringen gjennom et innlegg på Facebook.
«For meg som journalist er det skremmande korleis informasjonsrådgjevarar sørger for at den ansvarlege for Hurtigruten sin koronaskandale ikkje svarar på det han blir spurt om. Skamlaust, kritikkverdig og uansvarleg», skriver NRK-journalisten.
Hjetland forteller til Medier24 at han reagerer sterkt på at Hurtigruten rett og slett ikke legger kortene på bordet.
– Jeg blir forbanna fordi sjefen, den ansvarlige for denne skandalen, ikke svarer på spørsmål fra journalistene. Det er bare vrøvl det som kommer ut, sier han.
Hjetland forteller at hans reaksjon går på bransjen generelt.
– Jeg synes informasjonsbransjen må begynne å gå i seg selv. Jeg opplever stadig oftere at bedriftsledere og politikere får råd om å ikke si noe som helst. Det ser ut som de har pugget et manus, en setning, sier han.
Hjetland mener at det er åpenbart at det har vært én eller flere rådgivere inne i bildet.
– De må svare sannheten og nøyaktig på spørsmål de får. De unnlater å svare på konkrete spørsmål og det er bare tull det de kommer med, sier han.
– Det er ganske komisk
Redaktør og kommentator Erik Stephansen i Nettavisen reagerer også på innslaget i Dagsrevyen, og skrev en kommentar tirsdag ettermiddag.
«Noen ganger gjør PR-folkene alt bare verre. Som når de råder sjefen sin til å stå fram i en umulig spagat i Dagsrevyen», skriver han.
Til Medier24 forteller Stephansen at konsernsjef Skjeldam «forsøker to ting samtidig, som ikke går an».
– Han forsøker å gå ned i en spagat der han både forsøker å ta ansvar, samtidig som han skyver ansvaret nedover i organisasjonen. Han forsøker å fremstå som transparent, samtidig som han nekter å svare på spørsmål. Det er ganske komisk.
Videre sier Stephansen:
– Jeg vet ikke hva slags kommunikasjonsfaglig hjelp de har fått, men det ser ut som kommunikasjonsfaglige folk har vært inne i bildet, og denne gangen slo det feil, sier Nettavisen-redaktøren.
Journalist Amund Trellevik i avisen Nordlys er også misfornøyd med Hurtigrutens kommunikasjon.
Tirsdag ettermiddag publiserte han et innlegg på Facebook, der han deler sin frustrasjon over å få ikke få svar på det kan kaller «legitime spørsmål».
«Ingen i Hurtigruten svarer. Ingen virker å ha interesse av å svare - ut over å sende ut pressemeldinger der det understrekes at selskapet er lei seg. Dette er altså et selskap som sier de er transparente. I praksis har de lukket seg helt inne», skriver han.
– Vi vil gjerne hjelpe, vi vil gjerne svare
Kommunikasjonssjef Rune Thomas Ege i Hurtigruten har ikke anledning til å svare på telefon, men svarer følgende i en e-post til Medier24 tirsdag ettermiddag:
– Vi prøver å svare på alle spørsmålene vi kan, så raskt vi kan. Men når vi står midt i en krise som dette, er det ikke alt vi kan svare på. Nettopp fordi vi må få plass bekreftet informasjon for å finne ut hva som har gått galt, skriver kommunikasjonssjef Rune Thomas Ege i Hurtigruten.
Ege skriver at de har satt i gang en ekstern granskning av hele hendelsesforløpet.
– Hendelsen blir gjennomgått i detalj, og vi skal komme til bunns i alt som har skjedd. Før den er på plass, er det ikke alle detaljene vi kan svare på.
– Som tidligere pressemann er det selvfølgelig en veldig spesiell situasjon å stå i. Den enorme mengden henvendelser er den største utfordringen. Vi får mange hundre spørsmål daglig, og vi har ikke sjans til å svare ut alt løpende.
Han skriver at for han personlig er det å ikke ha mulighet til å svare alle det «kjipeste».
– Vi vil gjerne hjelpe, vi vil gjerne svare, men vi klarer rett og slett ikke ta unna den enorme mengden som kommer inn, skriver han.
Videre skriver kommunikasjonssjefen at det er «viktig for oss – og meg som tidligere journalist - å understreke at vi har aldri prøvd å skjule noe eller holde tilbake informasjon».
– Manglende og for dårlig tilgang på informasjon internt i selskapet har ført til at vi ikke har klart å ha en god og åpen nok kommunikasjon ut av selskapet de siste dagene, avslutter Ege.