Erik Sønstelie i Oppland Arbeiderblad, Helge Nitteberg i Nordlys og Gard Steiro i VG.

Dette sier medie­bransjen om den historiske NTB-sjefen: – På høy tid

Redaktører fra store og mindre aviser gratulerer Tina Mari Flem med jobben, og har flere ønsker for NTB i fremtiden.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Onsdag kom nyheten om at Tina Mari Flem (41) er ansatt som ny sjefredaktør og administrerende direktør i NTB.

Ansettelsen medfører at Flem blir den første toppsjefen i selskapet som rekrutteres internt, og at hun også blir første kvinne i denne stillingen.

– Viktig del av infrastrukturen

Gard Steiro, sjefredaktør i VG, gratulerer Flem med jobben, og ønsker henne lykke til.

– NTB går jo bra, og de spiller en viktig rolle i norsk mediebransje.

Han har fått med seg at Flem var en intern søker til jobben.

– Kursen NTB har lagt de siste årene er riktig. Det er alltid fint når man klarer å rekruttere interne ledere, det betyr at man har en god organisasjonsutvikling, sier Steiro.

Han sier han synes NTB er bra for norsk mediebransje.

– Det som blir viktig for henne er å fortsette utviklingen og å få NTB til å fortsatt være relevante. De er en viktig del av infrastrukturen i norsk journalistikk, og Flem må gjøre de grepene for å være det om 5-6 år også, sier Steiro.

– Veldig gledelig

Sjefredaktør i Oppland Arbeiderblad, Erik Sønstelie, er positiv til nyansettelsen.

– Jeg vil tro at NTB har hatt flere gode kandidater å velge mellom. Med Flem har en stor institusjon i medieverden fått sin første kvinnelige sjef, og det var på høy tid, sier Sønstelie til Medier24 og legger til:

– NTB har spilt en viktig rolle og må fornøye og forsterke seg i årene som kommer. Det blir spennende å følge hvordan Flem vil gjøre dette.

Sjefredaktør i Nordlys, Helge Nitteberg, gratulerer også Flem med jobben.

– Det er veldig gledelig at hun og NTB nå blir historisk med første kvinnelige leder, sier han til Medier24.

Han mener det nå blir viktig at NTB utvikler seg i takt med de som betaler for at de er til.

– De må i enda større grad klare å møte de behovene mediehusene her, og helst være i førersetet på nye områder, sier han og legger til:

– Og så må de fortsette å levere den høye kvaliteten de har gjort frem til nå, slik at vi som brukere kan han tillit til at stoffet vi benytter oss av er godt og trygt.

Powered by Labrador CMS