VG skrev tirsdag om nye og strengere regler for NRKs frilansere som også tar kommersielle oppdrag på si.
Men i (minst) ett av tilfellene gikk VG rett på limpinnen: Da programleder Erik Solbakken kommenterte følgende til avisa:
- De nye reglene vil ikke påvirke min virksomhet. Samtidig har jeg måtte avslutte min sponsoravtale med den kjente merkevaren «Gunnar lefsebakeri» med umiddelbar virkning, uttalte Solbakken.
Har du hørt om Gunnars lefsebakeri?
Og har du noen gang sett herr Solbakken reklamere for den?
Nei. Fordi det er bare tull.
Eller som Erik Solbakken skrev på instagram i går kveld:
- Til en av mine mindre gode vitser noensinne: Jeg trodde aldri helt på deg, men du fikk jaggu til både en overskrift og et sitat i VG i dag! Stolt av deg!
Onsdag morgen er passasjen fjernet fra saken, som er lettere omskrevet.
Og VGs seksjonsleder for Rampelys, Øystein Milli, tar spøken med et smil når Medier24 spør han om saken. Slik kommenterer Milli det:
- Når vi først skulle gå på Erik Solbakkens spøk, så var det greit at det ikke gikk ut over noen andre enn oss, sier han.
Og følger opp med en gründer-idé til en spøkefulle programleder:
- Når det er sagt; dette er en ypperlig anledning for Hemsedals store sønn til å opprette selskapet. Med den reklamen han nå har fått i landets desidert mest leste nettavis, er vi sikre på at lefsene fra Gunnars lefsebakeri kommer til å gå unna som varme ... lefser!
Spøken skriver seg forøvrig inn i historien som en av flere tilfeller av spøkefulle komikere som lurer norske aviser. Blant annet skal Harald Eia, Bård Tufte Johansen og Espen Eckbo latt det gå sport for en del år siden å lure avisene mest mulig.