Hele 70 prosent av annonseinntektene i Fagpressens publikasjoner er fortsatt papirbasert, mens 30 prosent er digitale.
Det viser høstens store kartlegging i Fagpressen, i samarbeid med Evidente, som ble presentert på Fagpressedagen i Oslo tirsdag.
65 prosent av publikasjonene opplyser samtidig at de har andre primærinntekter enn gjennom abonnement og løssalg.
– Den gruppen er digital
I etterkant av presentasjonen ble det holdt en paneldebatt, der spørsmålet var «Har vi det vi trenger i Fagpressen for å komme inn i framtiden?».
Styreleder i Fagpressen, Erik Nord, la ingenting i mellom da han skulle kommentere at sju av ti annonsekroner fortsatt havner på print.
– Jeg er bekymret. For det er en fare for at vi blir irrelevante for en stor målgruppe. Det er folk fra slutten av 20-årene og til 50-årene de store lesergruppene ligger, og den gruppen er digital, sier han.
– Det er vanskelig å få de vekk fra skjermen og over på papir, legger Nord til.
– Papir vil leve lenger
Han tror publikasjonene i Fagpressen kan klare seg en stund med primærinntekt på papir, men advarer likevel:
– Jeg tror papir vil leve lenger i fagpresse-verdenen enn i dagpressen. Men når det først satses digitalt, så går papirlesingen veldig fort nedover. Det samme skjedde med dagsavisene i Amedia. Det er viktig å ta den lærdommen inn over seg.
Kartleggingen viser for øvrig også at publikasjonene i Fagpressen har en klar tro på at en satsing på digitale produkter er nødvendig for fremtiden.
81 prosent oppgir at de tror de må gjøre en betydelig satsing på digitale produkter, mens 52 prosent sier de forventer å gjøre store endringer i forretningsmodellen.
For ordens skyld: Medier24s ansvarlige redaktør Erik Waatland var debattleder.