Sjefredaktør Erik Bolstad i Store Norske Leksikon.

Da Norge stengte ned eksploderte trafikken til Store norske leksikon

Da folk måtte holde seg inne og nordmenn var desperate etter informasjon, opplevde Store norske leksikon rekordhøy trafikk på sine sider.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

I fjor ble Store norske leksikon (SNL) sitert i norske medier hver eneste dag og til sammen nesten 7000 ganger i  i 2019.

Det er forventet at disse tallene blir enda høyere i år, grunnet økt trafikk under korona-pandemien. Nylig passerte oppslagsverket 100 millioner leste artikler på ett år. 

– SNL brukes og siteres mer og mer av avisene. Vi er bare glade at journalister klipper og limer fra oss, sier sjefredaktør Erik Bolstad i SNL til Medier24. 

– Mediene bruker oss mye når de trenger begrepsforklaringer eller faktabokser. Vi hadde jobbet ganske mye med en del av de pandemi-relaterte artiklene for noen år siden, så mange av disse artiklene var egentlig ganske gode fra før. For mediene fyller vi først og fremst en funksjon de første dagene når noe skjer, da trenger de raskt faktaopplysninger og bakgrunnsinfo, sier Bolstad.

Økning i dystre søk

SNL merker likevel at interessen daler litt etterhvert. 

– Etter at det har gått noen dager så bygger mediene opp egne ting, da har de ikke det samme behovet for oss. Alle stabler sammen egne pandemi-spesialer og lager fancy grafikk og så videre. Da har de klippet ut det de trenger fra oss og gjort masse research selv. Men det at artiklene våre ligger der og bare venter på å bli brukt, er jo på en måte styrken til et oppslagsverk, sier Bolstad.

Han forteller at så snart Norge ble stengt ned, oppdaget de økt trafikk på litt dystre søk.

Søke-toppen for mars hos SNL:

Svartedauen
Spanskesyken
Koronavirus
Virus
Pandemi
Epidemi
Asiasyken
SARS
Respirator

Se hvilke søk som toppet SNL-listen i faktaboksen til høyre.

Den 18.mars publiserte SNL artikkelen «brakkesyken» som per dags dato er lest 68 000 ganger. De så også at artikkelen «Verdens undergang», som tidligere var blitt lest maks én gang om dagen, nå spratt opp på 1000 lesere per dag.

– Det sier noen om stemningen i mars, sier Bolstad. 

Medisin-stoff på topp

Sjefredaktør Erik Bolstad sammen med kollega Ida Scott.

Det er ikke bare i koronatider at det søkes mye på sykdommer og medisin. Generelt er det kategorien med medisin-stoff som er mest lest. 

– Det nok mange som har vært hos legen eller opplevd at en i familien har fått en diagnose og så slår man det opp, sier Bolstad.

Artiklene oppdateres hver dag. Målet er at SNL skal hindre at leserne når dårlig innhold på deres nettsider. De har i dag 3,1 millioner unike brukere i måneden. 

Det er stort sett professorer som skriver artiklene på SNL, men det hyres også inn frilans-forfattere som har kunnskap om andre fagfelt.

Da pandemien nådde Norge og mange frilansere fikk avlyst sine oppdrag rant det inn med jobbsøknader hos SNL. 

– I løpet av få dager fikk vi inn 137 søknader fra kriserammede frilansere, der omtrent 90 av dem fikk oppdrag fra oss. Vi er tolv ansatte i redaksjonen, så det var ganske hektisk her en stund med så mange nye forfattere på én gang. Dette har da ført til en kraftig økning i antall oppdaterte artikler. I år har vi 44 prosent høyere oppdateringstakt enn i fjor, sier Bolstad. 

Om fremtiden til SNL er sjefredaktøren optimistisk. 

– De som har klart den digitale overgangen går det innmari bra med, avslutter han. 

Powered by Labrador CMS