Sykehusklovnene trenger hjelp!

Er du under 30 år og jobber i et mediebyrå? Dette kan være din billett til Cannes Lions 2018

Sykehusklovnene trenger en mediestrategi - kan du hjelpe dem?

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Jobber du i et mediebyrå? Er du 30 år eller yngre?

Nå har du muligheten til å representere Norge i den internasjonale konkurransen Young Media Lions i Cannes!

I juni hvert år samles den internasjonale kreativ-/reklamebransjen i Cannes for å lære av hverandre, diskutere og inspirere, og konkurrere om de gjeve «Cannes Lions» prisene for beste arbeid i året som har gått.

Under Cannes Lions arrangeres også konkurransen Young Media Lions, som  har til hensikt å få vist frem og utfordre de skarpeste unge talentene i mediebyråene. Young Media Lions er en internasjonal konkurranse, hvor vi søker om å få en plass til et team som skal representere Norge i Cannes.

Teamene blir valgt ut i nasjonale konkurranser hvor landets mediebyråer kan sende sine utvalgte kandidater. I Norge er det CAPA (representant for Cannes Lions i Norge), i samarbeid med Mediebyråforeningen, som arrangerer den nasjonale konkurransen og til slutt velger ut representanter ved hjelp av en jury.

 

I den nasjonale Young Media Lions konkurransen vil case-oppgaven de aktuelle teamene blir satt til å løse være å skape en innovativ mediestrategi for en utvalgt veldedig organisasjon. Organisasjonen som har blitt valgt ut for 2018, på bakgrunn av søknader, er Sykehusklovnene.

Sykehusklovnene er en gruppe profesjonelle scenekunstnere som har spesialisert seg i arbeid med barn på sykehus. Klovnene bidrar til positive opplevelser og pusterom for barn og unge i en ellers krevende livssituasjon. Hovedformålet til organisasjonen er at «Alle barn innlagt på sykehus skal få besøk av sykehusklovner». 

 

6. desember i år inviterte vi aktuelle deltakere fra mediebyråene til Young Media Lions 2018-samling. De fikk da anledning til å få mer informasjon om Young Media Lions i Cannes, høre erfaringer fra tidligere vinnere av den nasjonale konkurransen, og møte Sykehusklovnene som vil stå bak årets caseoppgave i Norge.

Espen Strand Henriksen intervjuet tidligere deltakere

Det ble en kjempefin ettermiddag, med mange gode råd fra tidligere deltagere, inspirerende foredrag fra Cannes og et særdeles rørende innlegg fra Anne Berggraf som er kommunikasjonsleder for Sykehusklovnene. 

Det engasjerte og rørte oss alle – så det blir spennende og se de kreative løsningene fra konkurransen i mediestrategi for Sykehusklovnene! 

 

Christoffer Nergård og Mussa Dagnew vant den nasjonal Young Media Lions-konkurransen i 2017. De forteller om sine opplevelser: 

Årets vinnere Christoffer Nergård og Mussa Dagnew.

- Jeg sitter igjen med så utrolig mye etter deltakelsen i Young Media Lions. Først og fremst var det med på å utvikle oss i form av presentasjonsegenskaper og kreativt arbeid her i Oslo. I Cannes var opplevelsen helt unik, både faglig og sosialt, forteller Nergård, som er Audio & Video Advisor i PHD. 

- Det faglige aspektet var jo naturligvis læringen man fikk ved å jobbe med caset for Amnesty der representanter fra Amnesty var tilstede selv for å gi brief, og for å overvære presentasjonen. I tillegg har man da tilgang til alle foredrag der vi fikk se verdens fremste CEOs, CMOs, merkevareambassadører osv prate. Utrolig inspirerende. På det sosiale plan ble man kjent med de øvrige «løvene» som deltok i de andre kategoriene og det ble i så måte en god sosial gjeng, sier han. 

Dagnew er tidligere Head of Programmatic i PHD, nå Performance Marketing Manager i VG. Han forteller: 

- Young Lions var en veldig fin opplevelse både her i Norge og i Cannes. Det å konkurrere i en mediekonkurranse med deltagere fra omtrent hele verden gjorde at vi måtte skru på det ekstra giret for i det hele tatt ha en mulighet til å vinne. I løpet av tiden i Cannes fikk vi med oss en haug med veldig inspirerende foredrag fra noen av verdens største hoder innenfor kreativitet og marketing, som jeg kommer til å huske langt fram i tid.

- Vi ble også kjent med «unge løver» fra PR-byråer, reklamebyråer og andre byråer innenfor kommunikasjonsbransjen både fra Norge, men også fra mange andre land, som gjør at vi sitter igjen med mer mellom øra nå enn før vi dro ned, sier Dagnew. 

 

Viktige datoer for deg som ønsker å delta:

  • Brief sendes ut til teamene i mediebyråene i uke 4 2018
  • Presentasjoner avholdes i uke 6 2018
  • Vinnere presenteres i uke 7 2018
  • Young Media Lions i Cannes – 18. – 21. juni 2018

Brief blir sendt ut til mediebyråene torsdag 25. januar kl 09.00, deltakernes løsning skal sendes inn per epost innen søndag 28. januar kl 24:00. Løsningene skal i etterkant også presenteres foran en jury.

De kreative idéene og arbeidet i sin helhet som teamene leverer og presenterer kan valgte organisasjon stå fritt til å bruke etter at konkurransen er avsluttet. Teamet eller byrået honoreres ikke.

 

Har du noen spørsmål vedrørende Young Media Lions?

 

Powered by Labrador CMS