Analyseselskapet EPSI har sett på hvor fornøyde kundene i strømmemarkedet er med leverandørene i Norge.
Viaplay topper lista, tett fulgt av TV 2 Sumo, HBO og Netflix. På bunnen finner vi samlekategorien «Øvrige leverandører».
Om undersøkelsen:
EPSI har undersøkt kundetilfredshet i det norske strømmemarkedet.
Feltarbeidet er gjort i perioden fra 27. september til 30. oktober. Totalt er det gjennomført 750 telefonintervjuer av personer i alderen 18–69 år.
I tilfeller der respondenten abonnerer på flere strømmetjenester så er intervjuet gjort om den tjenesten vedkommende ser mest på.
Generelt sett har leverandører med en kundetilfredshetsskår under 60 store vanskeligheter med å motivere kundene til å bli, mens resultater over 75 peker på en sterk relasjon mellom leverandør og kunde.
Forskjeller på 2,5 indekspoeng eller mer er signifikante.
Kilde: EPSI
EPSI har også hentet inn tall fra NRK, men fordi de ikke er en abonnementstjeneste, er ikke tallene sammenlignbare.
– Et godt nivå
Tilfredshet måles på en skala fra 0 til 100 og ut fra tre ulike indikatorer, hvor den endelige summen er et gjennomsnitt av scoren fra de tre indikatorene.
I undersøkelsen scorer bransjen som helhet 70,8, mens Viaplay havner på 75,7. TV 2 Sumo havner hakk i hæl, med en score på 73,5.
Daglig leder i EPSI, Fredrik Høst, forteller at kundene er omtrent like fornøyde som i fjor, med en liten tilbakegang fra 2017.
– Hovedfunnet er at tilfredsheten holder seg på et godt nivå. Nordmenn er godt fornøyd med strømmetjenesten som de har valgt å abonnere på, vi ser kun en liten tilbakegang fra i fjor, sier han til Medier24.
Høst tror tilbakegangen er knyttet til at det blir vanligere med strømmeabonnementer og at kundene nå stiller høyere krav til en strømmetjeneste enn det de gjorde tidligere.
– Kundene forventer stadig mer og det er fremdeles ting å bli bedre på for alle leverandørene. Særlig stilles det krav til nytt og fresht innhold, men leverandørene kan ikke trylle fram nye sesonger av de mest populære seriene heller, sier han.
NRK scorer under bransjesnittet – og lander på en score på 69,6 – men Høst understreker at tallene ikke er sammenlignbare, ettersom alle lisensbetalere egentlig er NRK-kunder.
Se utviklingen for de største:
Selskap
2015
2016
2017
2018
HBO
66,3
69,5
73,7
72,0
Netflix
65,0
66,8
70,5
68,9
TV 2 Sumo
67,6
64,6
72,7
73,5
Viaplay
64,0
68,1
75,8
75,7
Øvrige leverandører*
77,5
69,6
75,5
65,2
Bransjen
65,7
66,8
72,2
70,8
– Mindre tilfredse med lineær-tv
Videre forteller Høst at kundetilfredsheten er høyere for strømmkunder enn for kundene med tradisjonelle TV-abonnementer.
«Til tross for en liten tilbakegang så er tilfredsheten og lojaliteten blant kundene fortsatt god og vesentlig bedre enn hva tilfellet er for Tv-distributørene», skriver de i notatet til rapporten.
TV-distributørene lander på en score på 65, mens strømmetjenestene lander på et bransjesnitt på 70,8.
Ifølge Høst er også lojaliteten større for strømmekundene enn det er i det tradisjonelle TV-markedet. På kundelojalitet lander strømmetjenestene på 76, mens TV-distributørene lander på 63 i 2018.
– Et klapp på skulderen
EPSI har gjort lignende målinger siden 2015, og utviklingen hos TV 2 Sumo har vært god. Fra en score på 64,6 i 2016, steg de i fjor til en score på 72,7 – og i år videre til 73,5.
TV 2 Sumo-sjef Christian Birkeland er godt fornøyd med at kundene ser ut til å like produktet deres.
– Vi har gjort mange ting de siste årene, også mye med de tingene man ikke måles på. Spesielt har vi jobbet med å øke kvaliteten og brukeropplevelsen – samt mer innhold på TV 2 Sumo som man ikke finner andre steder. Dette er nok summen av mange ting som begynner å virke, og det er gledelig, sier han.
Videre forteller han at de har jobbet med å rette en del av de tekniske feilene med løsningen, og at det naturlig nok er noe kundene setter pris på.
– Vi ser på dette som en positiv klapp på skulderen og at kundene liker det vi gjør. Det viktigste vi gjør er å gi dem mer verdi for pengene – altså mer innhold til samme pris og at ting er mer stabilt. Vi har hatt noen utfordringer rundt sporten spesielt, her er vi veldig ydmyke, sier han.
– Mer verdi til samme pris
Han trekker fram at de blant annet har lagt Cmore-biblioteket, altså film-biblioteket, inn i standard-abonnementet og at de i tillegg har en rekke egne TV 2-prosjekter som går bare på Sumo. Høstens Farmen-spin-off «Torpet» er et eksempel på det.
Videre sier han at det viktigste framover blir å kunne levere enda mer innhold i et like høyt tempo som kundene krever. I tillegg påpeker han at de har noen utfordringer knyttet til sportssendinger, hvor det har skjedd at sendingene har ramlet ut. Det lover han bedring på.
– Det viktigste er å jobbe mer med innholdet. Vi kommer til å rendyrke en tydelig profil, hvor vi har innhold som er unikt på TV 2 Sumo. Det å lykkes på TV 2 Sumo blir viktigere og viktigere og vi er opptatt av at vi har et tydelig norsk fotavtrykk, sier han.
– En stor anerkjennelse
Viaplay Norge-sjefen, Børge Nielsen, forteller at han er svært glad for å havne på toppen av målingen.
– Konkurransen i det norske strømme-markedet er hardere enn noen gang, så å kunne titulere seg med å ha de mest fornøyde kundene for andre året på rad er en viktig seier for alle som jobber med Viaplay, og en stor anerkjennelse for hele Nordic Entertainment Group, skriver Viaplay-sjef Børge Nilsen i en e-post til Medier24.
Han mener topp-plasseringen viser at de satser på de riktige tingene, og trekker blant annet fram en omfattende drama-satsing de siste årene.
– Dette viser at satsingene og prioriteringene vi gjør underveis er riktige og blir godt mottatt, skriver han.
Han forteller at den dramasatsingen kommer de til å forsette med framover.
– Vi har tatt en større rolle i nordmenns fritid, og kommer til å satse offensivt i årene framover for å beholde tittelen som kundenes favoritt. Det er et uttalt mål at vi skal ha mer enn 50 egenproduserte dramaserier innen 2020 og vi er på god vei. Dette skaper arbeidsplasser for norske produksjonsselskaper og et solid tilbud for alle som liker norsk og nordisk underholdning av høy kvalitet, skriver han.