Nettavis går nye veier for betalt innhold: Vil hoste og drive kundenes egne hjemmesider

- Vi vil gi kundene både nye hjemmesider, og en kanal for å distribuere innholdet deres, sier enerWe-gründer Chul Aamodt.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Innovasjon og disrupsjon kommer ofte utenfra. Da Chul Aamodt i fjor etablerte nettavisa enerWE.no hadde han ingen erfaring fra journalistikk eller mediebransjen.

Men det hindret ham ikke i å levere et produkt som både fenget lesere, skaffet kunder - og gikk rundt økonomisk.

- Vi er en nettavis som går mot strømmen. Vi henter ikke inntekter fra bannerannonser, men fra aktører som betaler for å publisere egne historier. Eller «innholdsmarkedsføring», som det også heter, sier Chul Aamodt til Medier24.

I vår har Aamodt både fått flere folk på laget, skaffet friske penger inn i selskapet - og lagt store planer:

- Vi gikk ut for å hente penger fra investorer, og emisjonen ble fulltegnet med flere millioner kroner. Blant investorene er alt fra folk jeg gikk på barneskolen med, til tidligere kolleger. Felles for alle er troen på at vi kan skape verdier for våre kunder gjennom innholdsmarkedsføring, sier han.

Aamodt har også selv gått inn med et betydelig beløp, blant annet takket være gevinst etter salg av aksjer i hans tidligere arbeidsgiver, Mintra Trainingportal. Og beholder aksjemajoriteten i selskapet selv.

I styret har han tidligere fått med seg forretningsutvikler og «teknologievangelist» Anders Brenna. Nå kommer også digitalgründer Bente Sollid Storehaug inn som styreleder i selskapet.

Kombinerer nettavis med nettside-hosting

Og nå er EnerWE klar med «neste steg» for nettavisas kommersielle strategi:

Planen er enkel - Aamodt vil rett og slett kombinere nettavisdrift med å gå «i strupen» på kostbare web-byrå og nettsideleverandører:

- Et stort antall bedrifter i bransjen har hjemmesider som ikke er mobiltilpasset. De er ofte utdaterte og vanskelig å finne. enerWE skal tilby leie av mobiltilpassede hjemmesider til en veldig billig penge. Med enkle grep skal bedrifter og kundene våre få hjemmesider på en helt ny plattform.

- Og plommen i egget er at når bedriftene publiserer «nyheter» på egne hjemmesider, kan de også automatisk publiseres på nettavisen enerWE.no. Dette er en merverdi som ingen andre i markedet kan tilby. Her kutter vi rett og slett mange ledd i tradisjonell markedsføringstankegang, sier Aamodt, og illustrerer med følgende bilde:

- Vi skal hjelpe bedriftene til å åpne garasjedøren og spre budskapet ut, legger han til.

Når Aamodt nå har lagt denne strategien, er det ikke ulikt det han var med på å bygge opp i Mintra Trainingportal for kursbooking i oljebransjen:

- I stedet for å tilby alle kursene selv, allierte vi oss med konkurrentene og lagde en felles bookingportal. Det er erfaringene - og den økonomiske gevinsten herfra - som gjør det mulig å satse tungt på enerWE nå, sier han.

Vil merke godt nok

Hva så med merkingen og presseetikken i dette? Chul Aamodt understreker at de har ambisjoner om å være på den sikre siden og vel så det:

- Vi vil følge Vær varsom-plakaten, og alt innhold som bedriftene publiserer skal merkes som betalt innhold, sier han.

enerWE er også ekstra «føre var», kan hende. Blant annet merker de ofte omtaler om seg selv og egne arrangementer med «betalt innhold».

- Vi tar merking av dette på alvor. Vi skal blant annet arrangere en bransjelunsj der vi diskuterer slik merking, sier Aamodt.

I vår reportasje fra april omtalte vi også planene for den «redaksjonelle» siden av drifta. Ambisjonene der er på ingen måte lagt bort; tvert imot er målet å levere enda mer og bedre innhold for å skape trafikk. I disse tider ansetter nettavisa også deskjournalist.

- Målet er å fortsette å være en nisje med en kombinasjon av redaksjonelt innhold og innholdsmarkedsføring, sier Aamodt.

- Og nå kutter vi flere ledd i tradisjonell markedsføring. Får vi til dette, vil det være naturlig å tilby flere byråtjenester, legger han til om framtida.

Powered by Labrador CMS