Hovedkontoen til NRK på x er ikke lenger i bruk.

NRK har trappet ned: Norske medier får lite igjen for å være på X

NRK fikk flere hundre bot-meldinger om dagen. Nå har de satt kontoen sin som inaktiv.

Publisert Sist oppdatert

Både institusjoner og mediehus har den siste tiden logget seg av i en internasjonal masseflukt fra plattformen X (tidligere Twitter). Forrige uke meldte The Guardian at de nå trekker seg ut. 

Samtidig bruker norske medier fremdeles plattformen på forskjellige måter. 

Redaksjonssjef på NRKs SoMe-desk, Hege Øygaren, forteller til Medier24 at NRK bruker X til å overvåke myndighetspersoner og institusjoner.

– Vi twitrer ikke på noen av kontoene, med unntak av NRK Trafikk som deler trafikkmeldinger og retweeter Statens vegvesen.

– Ingen henvendelser i oktober

Øygaren forteller at NRK tok en beslutning om sin tilstedeværelse på X i fjor sommer. Da var Øygaren fungerende nettsjef.

– Vi opplevde at det var lav rekkevidde, og mye jobb for å holde kanalene åpne for dialog med publikum. Vi fikk lite igjen for å være tilgjengelige der, vi så at nyhetsovervåking var det behovet vi hadde, sier hun.

NRK har i tillegg til regionale og sentrale nyhetskontoer, hatt hovedkontoen NRK.

– Det siste halvannet året har vi fulgt med hvordan publikum bruker denne kanalen inn til NRK. Vi har fått veldig lite igjen for å twitre, men har holdt kontoen åpen slik at publikum kan kontakte NRK der.

I høst gjorde de en opptelling av hvor mange publikumshenvendelser de fikk inn til kontoen.

– I september hadde vi ni henvendelser for trengte å besvares. Fem av dem handlet om Paralympics. I oktober var det ingen, sier Øygaren.

– Handler om ressursbruk

Samtidig har antallet spambotter som sender meldinger økt kraftig, forteller hun.

– Våre ansatte må sitte og leve over 400 meldinger i døgnet for å se om noen må besvares. Men alt er bare boter. Og det tar enorme ressurser, sier hun.

Dette gjorde at NRK i oktober endret bioen på hovedkontoen til NRK. Nå er den inaktiv.

– Vi har ikke tatt stilling til om NRK skal være på X politisk sett, knyttet til Elon Musk. Men det handler om ressursbruk, og det finnes andre måter å kontakte NRK på. Det døde litt av seg selv, med publikums manglende interesse der.

Men NRK bruker fremdeles plattformen for å overvåke.

– Så lenge de aktørene som betyr noe for vår redaksjonelle dekning er der, skal vi være der. Men hvis norske og internasjonale toppolitikere og institusjoner forsvinner, er det ingen grunn for oss å bruke det.

– Viktig å være der folk er

Kommunikasjonssjef i TV 2, Tara Nilsen, skriver til Medier24 at de for det meste er til stede med sport på X, hvor de når fotballpublikummet som er på plattformen. 

– Vi har per nå ikke diskusjoner om å forlate X. Vi følger hele tiden med på utviklingen i sosiale medier generelt, og vurderer løpende hvor vi skal være til stede og ikke. Men helt overordnet er det viktig for TV 2 å være der folk er, og tett på seerne.

– Ikke prioritert høyt

Utviklingsredaktør i VG, Øyvind Brenne, skriver til Medier24 at det for VG er ønskelig med et stort engasjement rundt journalistikken, og at de derfor distribuerer innholdet på mange ulike flater.

– Vi er til stede på X i den forstand at vi deler sakene våre der, samt at en del medarbeidere har konto der. Utover det er det ikke en plattform vi har prioritert høyt på mange år, og vi ser heller ikke at det gir oss nevneverdig brukere tilbake, sier han.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS