Både institusjoner og mediehus har den siste tiden logget seg av i en internasjonal masseflukt fra plattformen X (tidligere Twitter). Forrige uke meldte The Guardian at de nå trekker seg ut.
Samtidig bruker norske medier fremdeles plattformen på forskjellige måter.
Redaksjonssjef på NRKs SoMe-desk, Hege Øygaren, forteller
til Medier24 at NRK bruker X til å overvåke myndighetspersoner og
institusjoner.
– Vi twitrer ikke på noen av
kontoene, med unntak av NRK Trafikk som deler trafikkmeldinger og retweeter
Statens vegvesen.
– Ingen henvendelser i oktober
Øygaren forteller at NRK tok en beslutning om sin
tilstedeværelse på X i fjor sommer. Da var Øygaren fungerende nettsjef.
– Vi opplevde at det var lav
rekkevidde, og mye jobb for å holde kanalene åpne for dialog med publikum. Vi fikk
lite igjen for å være tilgjengelige der, vi så at nyhetsovervåking var det
behovet vi hadde, sier hun.
NRK har i tillegg til regionale og sentrale nyhetskontoer,
hatt hovedkontoen NRK.
– Det siste halvannet året
har vi fulgt med hvordan publikum bruker denne kanalen inn til NRK. Vi har fått
veldig lite igjen for å twitre, men har holdt kontoen åpen slik at publikum kan
kontakte NRK der.
I høst gjorde de en opptelling av hvor mange publikumshenvendelser
de fikk inn til kontoen.
– I september hadde vi ni
henvendelser for trengte å besvares. Fem av dem handlet om Paralympics. I oktober
var det ingen, sier Øygaren.
– Handler om ressursbruk
Samtidig har antallet spambotter som sender meldinger økt
kraftig, forteller hun.
– Våre ansatte må sitte og
leve over 400 meldinger i døgnet for å se om noen må besvares. Men alt er bare
boter. Og det tar enorme ressurser, sier hun.
Dette gjorde at NRK i oktober endret bioen på hovedkontoen
til NRK. Nå er den inaktiv.
– Vi har ikke tatt stilling
til om NRK skal være på X politisk sett, knyttet til Elon Musk. Men det handler
om ressursbruk, og det finnes andre måter å kontakte NRK på. Det døde litt av
seg selv, med publikums manglende interesse der.
Men NRK bruker fremdeles plattformen for å overvåke.
– Så lenge de aktørene som
betyr noe for vår redaksjonelle dekning er der, skal vi være der. Men hvis norske
og internasjonale toppolitikere og institusjoner forsvinner, er det ingen grunn
for oss å bruke det.
– Viktig å være der folk er
Kommunikasjonssjef i TV 2, Tara Nilsen, skriver til Medier24 at de for det meste er til stede med sport på X, hvor de når fotballpublikummet som er på plattformen.
– Vi har per nå ikke diskusjoner om å forlate X. Vi følger hele tiden med på utviklingen i sosiale medier generelt, og vurderer løpende hvor vi skal være til stede og ikke. Men helt overordnet er det viktig for TV 2 å være der folk er, og tett på seerne.
– Ikke prioritert høyt
Utviklingsredaktør i VG, Øyvind Brenne, skriver til Medier24
at det for VG er ønskelig med et stort engasjement rundt journalistikken, og at
de derfor distribuerer innholdet på mange ulike flater.
– Vi er til stede på X i den forstand at vi
deler sakene våre der, samt at en del medarbeidere har konto der. Utover det er
det ikke en plattform vi har prioritert høyt på mange år, og vi ser heller ikke
at det gir oss nevneverdig brukere tilbake, sier han.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no