Noen ganger er det hele over på 8 sekunder. Digiday-pris til VGTV og Telia for kort reklamefilm

Og: Den forkortede filmen hadde bedre effekt enn originalen.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Torsdag kveld fikk VGTV prisen Best Video Ad Digiday Video Awards, for en reklamefilm for Telia. Og ulikt andre reklamefilmer fylte ikke denne hele skjermen i 45 sekunder før et kort klipp: 

Reklamesnutten var på bare 8 sekunder.

- Hensikten med denne kampanje var å få frem at 4G hastigheten til Telia er veldig rask. Derfor spolet vi originalfilmen slik at den gikk raskere, la på en voiceover med egenlagd manus, og tekstet dette, forteller kommersiell leder Elnaz Esmailzadeh om filmen.

VGTV-teamet, fra venstre: Sponsorat Martine Hansen, produsent Sondre Rahm, kommersiell leder Elnaz Esmailzadeh og ad ops Simen Trippestad.

Åtte sekunder er kortere enn reklamefilmer flest, så derfor testet også VGTV effektn målt mot originalen. Det ga bedre resultater både på budskapsforståelse og tilfredshet.

- Kortere reklamefilmer betyr nødvendigvis ikke dårligere effekt, i blant faktisk tvert imot så lenge det gjøres riktig, sier Esmailzadeh.

Hun understreker at det ikke betyr å bare kutte ned filmen, men gjøre med en tanke bak - og tilpasset modusen man ser i digitalt.

 

Powered by Labrador CMS