- Jeg liker utfordringer. Jeg liker å utfordre sannheter, finne på nye ting, jobbe hardt. Og ha det gøy på jobben med hyggelige og flinke kolleger!
Slik beskriver hun seg selv, 28-åringen Elnaz Esmailzadeh.
Den unge svensken med solid erfaring har mastergrad i internasjonal markedsføring, hun har vært produktsjef for Unilever og kom inn i Schibsted som trainee. Første stopp etter det ble to år som produktsjef i VG Nett.
Nå har hun altså rykket opp og til siden, som kommersiell sjef for VGTV. Det vil si at hun har ansvar for avdelingens inntekter, samt personalansvar for et team på fem personer.
Stillingen var lyst ut eksternt i vinter, men valget falt altså på en intern kandidat i Akersgata 55.
- Hvorfor ville du ha denne jobben?
- Det var flere som mente at jeg burde søke, og jeg syntes det virket som en veldig spennende utfordring, med utgangspunkt i et veldig godt produkt. Så da fikk jeg veldig lyst på den, sier Elnaz.
- Og da jeg fikk den, ville jeg begynne snarest mulig. Så frem til mars hadde jeg to jobber, smiler hun.
«Fantastisk dyktig, fenomenal drive»
Men nå er det fullt fokus på VGTV. Og det fokuset løser hun godt, skal vi tro sjefen.
Esmailzadehs sjef er en annen kvinne: VGTV-redaktør og direktør Helje Solberg. Hun bruker gode og store ord når hun skal beskrive kanalens nye kommersielle sjef:
- Hun er fantastisk dyktig, faglig sterk og med en fenomenal drive. Jeg er veldig fornøyd med å ha henne på laget!
Elnaz selv tror både faglig styrke og personligheten spilte inn da hun fikk jobben. Kanskje også engasjementet - og pågangsmotet. 28-åringen har derimot ikke jobbet med TV eller levende bilder før.
Men det er kanskje også en fordel, noen ganger?
- Det kan være det. Jeg har ihvertfall ingen restriksjoner, intet tankesett jeg tar med meg inn. Jeg stiller ofte spørsmål om hvorfor må vi gjøre det sånn eller sånn.
- Vi må redefinere hva web-TV er
Elnaz er utålmodig, og vil levere raskt. Samtidig erkjenner hun at med lite TV-erfaring, blir det litt opplæring i starten. Før hun kan utforske kanalens mange nye muligheter.
- Jeg tror vi har et stort potensial for å lykkes. Men da må vi kanskje redefinere hva web-TV er for noe, og hvilken rolle det spiller. Og fortelle historien om VGTV bedre også.
Elnaz snakker engasjert og offensivt, og det kan trenges.
VGTV har vært en stor suksess på nett og med tanke på videovisninger og trafikk. Men inntektene har ikke fulgt etter. Den lineære TV-kanalen har heller ikke blitt noen kjempeslager.
Samtidig sliter også mediehuset med de «tradisjonelle» digitale inntektene fra nettavisen.
For å lykkes på sikt, er VG helt avhengig av større inntekter også fra TV-satsingen. Og det har Elnaz tro på å få til:
- Vi må huske at video på nett og web-TV fortsatt er et ungt produkt, og alle trender peker mot at det kommer til å vokse enormt framover.
- Det ser vi også på trafikken her: Vi vokste med 35 prosent i fjor. Og i dag er 63 prosent av datatrafikken i verden, video.
Elnaz sier at man i år jobber mye med tekniske løsninger, både på nye produkter og på programmatiske løsninger for video. Dette skal gi resultater utover 2016 og til neste år.
Og hva vil det si å «redefinere web-TV»? Blant annet å erkjenne at det ikke er en blåkopi av lineært TV:
- Reklamefilmene bør bli kortere framover. Vi skal sørge for gode effektmålinger som dokumenterer at det fungerer. Det har vært litt sånn at kundene og byråene først produserer filmen, og så bestemmer hvor den skal brukes. En 30-sekunders spot for vanlig TV, funker kanskje ikke på nett, mener Elnaz.
Prerolls lever videre, men framtida er mer
For reklamefilmene - som hovedregel en preroll i forkant av det du egentlig vil se - irriterer mange av seerne og brukerne.
Men prerolls er ikke død, mener VGTVs nye kommersielle sjef. Og kanskje noen roper høyere enn den meningen flertallet representerer?
- Vi har utrolig høy completion rate. 85 prosent, de aller fleste, ser ferdig prerolls. Så er det noen som synes det er veldig irriterende, og noen som mener at reklamefilmer kun hører hjemme på TV.
- Men for disse er den bare et irritasjonsmoment?
- Ja, og det er jo ikke meningen at reklamen skal forstyrre det du er ute etter å gjøre. Hvis vi klarer å levere kortere reklamefilmer, som også er mer målrettede og relevante, tror jeg vi klarer å lage en bedre opplevelse. Målet er jo at reklamen skal oppleves som nyttig, svarer Elnaz.
Og legger til:
- Vi vokser fortsatt i antall unike brukere - så brukerne kommer tilbake.
Nye formater for å kapitalisere bedre
Men prerolls eller tradisjonelle reklamefilmer er ikke eneste veien til suksess, understreker hun.
- Når vi skal kapitalisere mer på brukeren, trenger det ikke å bety flere reklamefilmer i spilleren. Det kan være ting som skjer rundt, i selve programmet, det kan være produktplasseringer og andre formater som vi ikke kjenner til, ennå.
- Eller lengre filmer, som god native advertising?
- Ja, og det er også formater vi utforsker. Som miniseriene vi kjørte for DNB Ung Igjen, Helsedirektoratet, Høyskolen Kristiana, med flere.
På agendaen står også den lineære TV-kanalen. VG på TV har fortsatt en begrenset posisjon.
Samtidig er det er foreløpig ingen planer om å kutte den lineære kabelen. Og neste år kan bli spennende:
- Da kommer samarbeidet med Discovery om Tippeligaen. Det har vi store forventninger til, sier Elnaz.
Oppfordrer kvinner til å tro på seg selv
En uke før Schibsted legger fram årets første kvartalsresultat, kan ikke VGTVs kommersielle sjef si så mye om resultatene som kommer da.
Så er heller ikke perspektivet hennes kortsiktig. Elnaz har ambisjoner for jobben - og den ambisiøse medielederen tenker akkurat nå kun på oppgavene i øyeblikket.
- Jeg tenker bare her og nå. Jeg vil at VGTV skal lykkes enda bedre, og det er en utrolig fart på det som skjer med web-TV framover, sier hun.
- Men du har kanskje større ambisjoner også? Hvor er du om fem eller ti år?
- Nei, det er vanskelig å si. Dette skal jeg fortsette med så lenge det er gøy, sier 28-åringen.
I en bransje dominert av mange mannlige ledere, især helt på toppen, er hun en av stadig flere kvinnelige mellomledere og talenter.
Og Elnaz Esmailzadeh har en klar oppfordring til kvinner som har lyst til å bli ledere:
- Jeg tror at så lenge man tør å ta nye utfrodringer og gjør en god jobb, så kommer det muligheter. Kvinner må tørre å ta plass, og så må man tørre å tro på seg selv og at man klarer å gjøre en god jobb.
- Mens menn gjerne er veldig selvsikre, er kvinner ofte opptatt av den lille tingen de mangler for en jobb og tror at de ikke er kvalifiserte. Det må vi slutte med, og bli mer overbeviste om at vi får det til!