I «Sommerpraten» stiller Medier24 en rekke personer i og tett på mediebransjen spørsmål om hva de gjør i sommer.
Neste kvinne ut er Elizabeth Huanca Vold, prosjektleder i Matkanalen.
– Hvordan oppsummerer du første mediehalvår 2020?
– Ekstremt. Med mange tabloide overskrifter knyttet til Covid-19, BLM og Trump. Det har også vært mye retorikk som jeg frykter er mer splittende enn samlende. Det er trist å se at den norske samfunnsdebatten på så kort tid har blitt så sterkt preget av identitetspolitikk adoptert fra USA. Så gjenstår det jo å se om vi får vite noe mer om de uidentifiserte flygende objektene som Pentagon har frigitt videoer av. Det er definitivt den nyheten som har gjort meg mest nysgjerrig!
– Hva er årets flause til nå?
– At heksejakten på J.K. Rowling nådde redaksjonell plass hos NRK.
– Hvilken bransjeperson har imponert deg i år?
– Min sjef og Matkanalen-gründer Øivind Lindøe. Det er inspirerende å jobbe med noen som får til så mye.
– Hva gjør du i sommer?
– Går mest mulig barbeint i skogen.
– Hvilke medievaner tar du med deg på ferie?
–Jeg prøver å begrense bruk av alle typer medier i ferien for å kunne være enda mer tilstedeværende.
– Hva er den største tabben du har gjort som sommervikar? Om du aldri har vært sommervikar: Hva er den største tabben du har gjort på jobb?
– Jeg tror nok mange lo da jeg som skrivende journalist i TV Haugaland presterte å omtale russen som «årets knull i Haugesund». Saken handlet om hvordan metoo hadde påvirket russeknutene. Det skulle selvsagt stå «årets kull», og jeg skylder på autocorrecten.
– Hva er ditt beste råd til årets sommervikarer?
– Vær åpen, kritisk og uredd. Tenk utenfor boksen. Bring balance to the force!