NFF bekrefter: TV 2 har kjøpt rettighetene til norsk fotball til 4,5 milliarder

TV 2 har sikret seg rettighetene til å vise norsk fotball fra 2023 til 2028.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

TV 2 har kjøpt tilbake rettighetene til å vise norsk fotball. Det bekrefter Norges Fotballforbund, melder VG.

Prislappen er på rundt 4,5 milliarder kroner, og avtalen gir rett til å vise Eliteserien, OBOS-ligaen, Toppserien og cupen.

NRK går inn som samarbeidspartner når det gjelder kvinnefotballen, opplyser NFF.

– Vi er svært godt fornøyde med det tilbudet TV 2 har levert og den kommersielle verdien som er satt på norsk fotball i denne avtalen. TV 2 har levert et meget solid og omfattende konsept for norsk fotball, som vil styrke både topp og bredde, sier president Terje Svendsen i Norges Fotballforbund.

VG erfarte tidligere fredag ettermiddag at kanalen ville få tilslaget på rettighetene.

– Glade og ydmyke

TV 2-sjef Olav T. Sandnes er strålende fornøyd med tilslaget.

– Norsk fotball er den største kraften i norsk idrett, og samler store deler av det norske publikum i glede, drømmer og fellesskap. Vi er både glade og ydmyke for at vi sammen med fotballen og samarbeidspartnere får mulighet til å utvikle norsk fotball fra 2023, sier Sandnes.

TV 2-sjefen gleder seg særlig til kvinnefotball-samarbeidet med NRK.

– Vi ser spesielt frem til å, sammen med kvinnefotballen og vår samarbeidspartner NRK, være med å løfte kvinnefotballen som det er stadig større oppmerksomhet rundt i Norge, sier Sandnes.

Han lover også at TV 2 vil løfte frem norsk fotball ytterligere, og samarbeide med klubbene.

– For TV 2 er det viktig å være tett på med norsk innhold som engasjerer. Ingenting når bredere ut eller engasjerer flere enn norsk fotball. TV 2 og norsk fotball har mange sammenfallende verdier og målsettinger, og vi gleder oss til å spre idrettsglede på tvers av bygd og by fra 2023, sier han.

– Styrker rammevilkårene

Styreleder Cato Haug i Norsk Toppfotball er også godt fornøyd med avtalen.

– Vi opplever at markedet responderer på de investeringer som er gjort i spillerutvikling, merkevarebygging og i ligaene generelt. Avtalen legger godt til rette for at norsk toppfotball skal ta nye utviklingssteg og gjøre det mulig å nærme seg et høyere europeisk nivå, og styrker rammevilkårene til hele norsk fotball betydelig, sier Haug.

Det er Discovery som eier rettighetene nå, men disse går ut i 2022. Samme år vil TV 2 miste sine attraktive Premier League-rettigheter til NENT.

Nettopp tapet av Premier League har ført til at TV 2 vil være ekstra aggressive for å sikre seg de norske rettighetene, sa tidligere TV 2 Sumo-sjef Kristian Bruarøy til Medier24 i forrige uke.

TV 2 har lang historie bak seg med rettighetene til norsk toppfotball, men mistet de senest i 2017 til Discovery.

Foruten TV 2 og nåværende rettighetshaver Discovery, har også Altibox og Telenor lagt inn et bud sammen, meldte Kampanje. Det samme gjorde også Amedia, Polaris og Schibsted.

Powered by Labrador CMS