I forrige uke lanserte Fredriksstad Blad sitt siste stunt: En superlokal avis som speiler 25 småsamfunn i og rundt byen.
- Vi har laget en superlokal lokalavis, som går enda tettere på folks nabolag. Rent praktisk har vi laget egne dobbeltsider fra de ulike stedene, og det har resultert i en nær, varm og hyggelig superlokalavis jeg tror mange blir glade av å lese, forteller journalist Elisabeth Skovly.
I avisa og i rigget på nett har de lagt vekt på at leserne skal finne en miks av smått og stort; reportasjer, småstoff, nøkkeltall fra stedet, et kjendisintervju og annet krydder.
Totalt endte Fredriksstad Blad på 88 sider i papir, med over 400 ansikter. På nett har de publisert saker gjennom hele helgen og utover denne uka.
Her kan du klikke seg rundt og lese i et digitalt grid
- Hvorfor superlokal?
- Det er en liten hyllest til alle de fine stedene rundt om. Patriotismen står sterkt i Fredrikstad, og spesielt i alle de ulike bydelene eller lokalsamfunnene rundt om. Folk flest er jo veldig stolte av hvor de kommer fra, fortsetter Skovly.
De leverte ut avisa til 43.750 husstander i Fredrikstad, Råde og Hvaler, og på nett er sakene lest mer enn 31.000 ganger før alt ble lagt ut. I tillegg til det redaksjonelle, har markedsavdelingen hentet inn annonsører fra alle de 25 ulike stedene.
Annonseinntektene var tre ganger så høy i denne utgaven på en hvilken som helst fredag, opplyser Fredriksstad Blad.
«Vanlige» mennesker
Skovly forteller at de lagde en avis nesten fri for politikere og menn i dress.
- Det er moro å lese en avis hvor det er så mange «vanlige» mennesker. Vi har vært med å plukke og spise tang i fjæra i Engelsviken, fortalt historien om bydelskroa på Gressvik og snakket med det eneste laget i Fredrikstad hvor spillerne heier på Sarpsborg 08! Bredden i sakene er formidabel, smiler hun.
Hele prosjektet har vært inspirert av Budstikkas «postnummer-avis». Og Skovly innrømmer at det hele har vært tidkrevende.
- Ja, det har jo tatt tid. Vi startet planleggingen rett før jul, og journalister og fotografer har jobbet jevnt og trutt ved siden av den daglige nyhetsproduksjonen. Totalt har vi vært rundt 7-8 journalister og to fotografer.
Avisa er stolte over at de har vært ute og tatt ferske reportasjebilder over alt. Og som journalisten selv understreker:
- Hvor mange andre dager i året er det bare ferske reportasjebilder i en 88 siders feit avis? Det har hevet avisa betraktelig, forteller hun.
Metoden
Da ideen kom på bordet, begynte medarbeiderne idearbeidet og fordelte lokalsamfunn mellom seg.
I fellesskap kom de frem til det som kunne være gode saker fra de ulike stedene, ut fra hva som var litt typisk der, og hvilke felles elementer som skulle gå igjen på alle stedene:
En kjendis
Noen nøkkeltall
En forklaring på hvorfor det heter som det gjør osv
- Men vi ville også gi leserne noe «mer», ved å presentere de ulike lokalsamfunnene mer i detalj. Så vi kontaktet kommunens geomatikk-avdeling, som er en gjeng veldig flinke og hjelpsomme folk. De fant nøkkeltall for oss fra de ulike stedene, som hvor mange som bor der, hvor stort området er, hvor mange kilometer kloakkledninger som finnes og antall ballbinger. Dataene de sitter på er uendelige.
- Hva kan andre aviser få av tips og lære av dette prosjektet?
- Det beste tipset er vel som med alt annet; å planlegge godt og ha en realistisk tidsplan. Å finne de gode sakene er en viktig jobb, og det å bruke tid på gode bilder tror jeg løfter et slikt produkt. Og så må man ha det gøy! Vi har laget bare gladsaker, og sånt blir man glad a