Alle sier de har et «brukerperspektiv» for virksomheten sin. Men de fleste skriver mest om egen virksomhet og seg selv. Og vi gjør dette selv om vi vet det er en ekstremt dårlig strategi. En selvsentrert strategi hvor bedriftenes interesser er i sentrum, og brukernes behov er helt glemt.
Mediehusene og spesielt Schibsted har i en årrekke kritisert selskaper som søker seg til «skatteparadis«. Aftenpodden omtaler blant annet Irland som et eksempel på et slikt paradis. Det hindrer derimot ikke Schibsted for å handle IT-tjenester fra Irland.
I Danmark bruker 4 av 10 kun ett sosialt nettverk i uken. Det er en økning fra 28 prosent i 2016. Og av de 40 prosentene som kun benytter ett sosialt medium i uken, svarer 9 av 10 at de kun bruker Facebook. Hvordan kan det ha seg at danskene, som er så like som oss nordmenn, er så forskjellige når det kommer til bruk av sosiale medier? Og er det et problem å kun bruke ett nettverk?
Fortsatt mye skjult reklame i sosiale medier
Bloggerne eller influencerne var dårlige til å merke reklame i 2015. I 2016 var situasjonen sterkt forbedret, men nå syndes det mer enn noen sinne. Av landets 20 største influencere synder 90 prosent skal vi tro Forbrukerombudet. MediaPuls tok praten med Forbrukerombud Elisabeth Lier Haugseth, som mener det vil være «rart» om de som synder mest skal vinne priser.
Sosiale medier siden sist
- Facebook og Google tar ikke bare reklamekronene til norske medier
- Facebook lanserer ‘Facebook for Creators’
- LinkedIn forbedrer kundeemne-annonsene
- Pinterest ruller ut Pincodes
- Wechat-brukere sender nå 38 milliarder meldinger hver dag
Nyttige lenker:
Takk for at du lytter til MediaPuls
Har du forslag til temaer og saker vi bør ta opp i MediaPuls, så kan du komme med de via vår åpne sendedisposisjon på bit.ly/MediaInnspill.
Du finner Hans-Petter og Marius på HansPetter.info og Helt.Digital. Vi hadde satt veldig stor pris på om du vil abonnere og rate oss på iTunes. Alle episoder legges ut fortløpende med lenker til alt vi har snakket om på Mediapuls.no.