Under Nordiske Mediedager i Bergen denne uka ble det også tatt «tempen» på likestillingen i norske medier. Både med tanke på kvinnelige journalister og redaktører, kilder - og hvordan de framstilles i spaltene.
Spesielt det sistnevnte var tema i Tine Eide med flere sin studie av «nakenhet» i norske nettaviser.
En telling som er del av et større bilde: Tine Eide, Thea Dahl, professor Kristin Skare Orgeret og professor Elisabeth Eide kommer i høst med antologien «Etter Beste Kjønn» om temaet. Les mer om den hos Dagsavisen.
Medier24 skriver mer om andre deler av denne programposten senere.
6,5 prosent er nakensaker
Resultatet av «nakentellingen» over flere uker, forteller at det fortsatt mye hud og sex på norske nettaviser. Og fortsatt klart mest på Nettavisen:
- Vi har undersøkt Nettavisen, VG, Dagbladet og Aftenposten. Ja, det er nakenhet: 6,5 prosent av Nettavisens forsidesaker er «nakensaker». VG følger på andreplass med 3,5 prosent. Dagbladt med to prosent, og Aftenposten med 0,5 prosent, sa Eide til publikum i salen.
Som forøvrig var nesten bare kvinner.
- Kvinner objekter
Eide pekte på at det er flere former for «nakensaker». Det er selvsagt saker der det faktisk handler om nakenhet eller sex. Og så er det noen med litt mer diffuse vinklinger.
- Eller saker helt uten nakenhet, men kontektsløs bruk av nakenhet. Det ser vi også, sa Eide.
- Og kvinner brukes fortsatt mye som objekter, de har ikke et navn eller en identitet. Menn brukes gjerne som en historie hvis de er nakne, som et subjekt med et navn, mente hun.
Ikke lenge etterpå lovte Nettavisen-redaktør Gunnar Stavrum å slutte med noe av dette.
- Det er viktigere for oss å være viktig enn å bli enda større. Vi har tatt en beslutning om å gå bort fra umotiverte sexsaker og sexbilder, selv om vi fortsatt skal skrive om sex og samliv, sa Stavrum til DN vinteren 2014.
Motivert nakenhet
Men er det blitt slik? Medier24 sjekket Nettavisens forside på et helt tilfeldig tidspunkt torsdag - akkurat mens Tine Eide la fram tallene om det samme.
Vi fant åtte saker med mer eller mindre åpenhet, som du kan se i hovedbildet til denne saken.
Til Medier24 forsvarer og forklarer redaktør Gunnar Stavrum denne bruken:
- Det jeg sa, var at vi ikke skulle ha umotivert nakenhet - altså saker der vi skriver om flått, med en halvnaken kvinne som blikkfang. Eller ditto om en ny bil.
- Men det betyr ikke at vi ikke skal ha nakenhet, der det er motivert. Bildene du har her, er alle eksempler på motivert nakenhet, illustrsjonene forteller samme historie som artiklene. Det er for eksempel knapt mulig å skrive om Paradise Hotel uten å illustrere det slik de spaserer rundt i TV-programmet, mener Stavrum.
- Så 6,5 prosent - er det naturlig at det er slike tall, siden Nettavisen skriver mye om underholdning?
- Nettavisens forside rommer både tradisjonelle avissaker fra Nettavisen, hvor det er lite nakenhet - damebladet Side2, hvor det er mer - og herremagasinet Side3. Samt innholdsmarkedsføring. Det blir feil å sammenligne det med nettsteder med mindre bredde i stoffet, som Aftenposten.