Nina Hauge Schage (31) er ansatt som ny strategisk kommunikasjnsrådgiver i NSB-konsernet, og begynte i jobben 1. november.
- Hun skal bidra med å løfte både den interne og eksterne kommunikasjonen til selskapet i en tid med stor endring, heter det i en melding.
Transportsektoren utfordres og endres for tiden både av teknologi, digitalisering, klimaendringer - og ikke minst rammevilkår: Persontogene i Norge blir nå konkurranseutsatt. Det er med dette som bakteppe at konsernet nå styrker kommunikasjonsavdelingen.
- Nina har en spennende bakgrunn både som journalist, kommunikasjonsrådgiver for flere store bedrifter og utleid kommunikasjonsansvarlig i IKEA og Scandic, beskriver kommunikasjonsdirektør Elin Myrmel-Johansen.
- Hennes medieforståelse, kombinert med erfaring fra både operativt og strategisk kommunikasjonsarbeid, gjør at jeg er veldig glad for å få henne som del av NSB-konsernets kommunikasjonsavdeling.
Og Schage selv ser fram til disse utfordringene:
- NSB-konsernets nye konsernstrategi er ambisiøs og fremtidsrettet. Vi skal jobbe med å tilby en smartere reise fra dør til dør, og med å utnytte de mulighetene ny teknologi gir oss.
- Endringene NSB står ovenfor krever mye av en tradisjonsrik bedrift. NSB må være et av de mest spennende stedene å jobbe med kommunikasjon akkurat nå. Jeg gleder meg veldig til å ta fatt på jobben, sier 31-åringen.
Schage er utdannet siviløkonom fra Norges Handelshøyskole med fordypning i strategi og ledelse. Hun skrev om endringsledelse i sin masteroppgave. Nina har også bakgrunn som journalist i Nettavisen, Side2 og NA24. Fra 2013 har Nina jobbet som rådgiver i kommunikasjonsbyrået Geelmuyden Kiese (GK). Hun sa opp jobben i GK i februar for å reise verden rundt med sin samboer.