Trude Hansen og Elin Floberghagen i Norsk Presseforbund gleder seg over det nye digitale saksbehandlingssystemet for PFU.Jan Magnus Weiberg-Aurdal
Nytt system på plass - nå vil PFU-klagene bli behandlet hurtigere
Norsk Presseforbund har endelig fått på plass et nytt og heldigitalt saksbehandlingssystem. – Det blir mer effektiv og profesjonelt, sier generalsekretær Elin Floberghagen.
Torsdag var en gledens dag for Norsk Presseforbund og Pressens Faglige Utvalg (PFU). For etter flere år med en tungvint og tidkrevende saksbehandling, ble endelig det nye digitale systemet rullet ut.
I korte trekk betyr det en hurtigere og mer effektiv saksbehandlingstid for PFU-klager, samt et bedre og mer oversiktlig arkiv.
– Dette er god dag for PFU og Norsk Presseforbund. Nå er målet vårt å få effektivisert og profesjonalisert slik at saksbehandlingstiden på klager til PFU kortes ned. Vi skal også ha gode arkiver, gode søkefunksjoner og muligheten til å hente ut statistikk og rapporter til styret og til offentligheten, sier generalsekretær i Norsk Presseforbund, Elin Floberghagen, til Medier24.
– Dette har dere ventet lenge på?
– Ja, det er riktig. Men jeg har vært såpass kort tid her at jeg ikke er blitt så frustrert over det manglende saksbehandlingssystemet, slik som sekretariatet har vært, sier Floberghagen med et smil.
Skrev på papir (!) i 2007
Den frustrasjonen har imidlertid rådgiver Trude Hansen kjent på. Hun har vært prosjektleder for det nye saksbehandlingssystemet, og gleder seg derfor litt ekstra over at det nå er i gang.
– Da jeg begynte her i 2007 så gjorde vi dette på papir. I løpet av de tolv årene har det vært en pågående prosess, og nå kan vi endelig gjøre alt digitalt, sier Hansen til Medier24.
– Som saksbehandler har det tidligere vært mye tid som har gått til administrering. Nå vil vi få mer tid til å bruke den faglige kompetansen vår, og kan bruke tid på de presseetiske problemstillingene. Nå kan vi få diskutert disse grundigere, og det er noe vi har savnet. Dette gjør hverdagen vår mye lettere, sier Hansen.
I tillegg til en tung administreringsprosess har også det økende antallet PFU-klager de siste årene bidratt til den lange behandlingstiden. Derfor er denne nye implementeringen ekstra viktig, understreker Floberghagen.
– Gjøre hverdagen enklere for alle
– I tillegg til et økende antall PFU-klager, har de også blitt mer komplekse. Dette medfører store papirbunker og mye saksbehandling. Nå vil det fremstå mye mer profesjonelt, sier hun.
– Målet vårt er å gjøre hverdagen enklere for alle. At man som klager får et umiddelbart svar på sin klage, og at man får vite hva som skjer videre. Det blir en mye tydeligere kommunikasjon til alle parter, fortsetter Floberghagen.
Hansen påpeker at de neste månedene vil bli en overgangsfase med det nye systemet, men at de håper at alt er helt oppe og går på nyåret.
Hun ønsker også å understreke at PFU-behandlingen ikke dermed blir helautomatisert.
– Alt skal ikke være automatisk. Vi er fremdeles mennesker som skal jobbe med dette, og alle som er i kontakt med oss skal oppleve at de er i kontakt med folk, sier Hansen.