Årets siste styremøte i Norsk Presseforbund.
Årets siste styremøte i Norsk Presseforbund.

Norsk Presseforbund har vedtatt endringer i Vær Varsom-plakaten

Styret i Norsk Presseforbund har vedtatt endringer i Vær Varsom-plakaten.

Publisert Sist oppdatert

(PRESSENS HUS): Norsk Presseforbund (NP) har siden i vinter vært enige om å gjøre en ny vurdering av Vær varsom-plakaten.

Under årets siste styremøte i NP har styret vedtatt endringene.

Det er punkt 1.1, 2.8 om sponset journalistikk og punkt 4.9 som endres.

For punkt 2.8 blir den nye ordlyden slik: 

«Eksterne finansieringskilder skal ikke ha innflytelse på noen del av mediets journalistiske virksomhet. Unngå ekstern finansiering og avtaler som bidrar til at publikum kan reise tvil om redaksjonens troverdighet. Vær særlig varsom ved ekstern finansiering av nyhetsjournalistikk. Ekstern finansiering av journalistikk rettet mot barn må ivareta barns særlige behov for vern. Skjult reklame er uforenlig med god presseskikk. Vis åpenhet om avtaler og hvordan journalistikken er finansiert. Dersom journalistisk innhold er eksternt finansiert, skal dette være åpenbart for publikum.»

I september arrangerte Oslo Redaktørforening og NJ Oslo debattmøte om de foreslåtte endringene. 

Da la utvalgsleder for 2.8-utvalget, Hanna Relling Berg vekt på at de skjerper reglene for åpenhet rundt finansiering og at PFU skal kunne be om avtaledokumenter knytte til finansieringen, hvis mediehusene blir klaget inn.

For punkt 4.9 blir den nye ordlyden:

«Ved omtale av selvmord og selvmordsforsøk er det god presseskikk å vektlegge en nøktern fremstilling. Vis hensyn til de som er direkte berørt. Vær Varsom ved omtale på et tidlig tidspunkt. Det kreves høy aktsomhet ved beskrivelse av metode og det spesifikke stedet for handlingen.»

For punkt 1.1 blir den nye ordlyden:

«Ytringsfrihet, informasjonsfrihet og trykkefrihet er grunnelementer i et demokrati. En fri, uavhengig og sannhetssøkende presse er blant de viktigste institusjoner i demokratiske samfunn». 

I mars i år ble satt ned to utvalg som skulle se på mulige endringer i VVP.

I etterkant har det også vært høringsrunder rundt de konkrete forsalgene til utvalgene.

Styremedlem og nyhetsredaktør Tora Bakke Håndlykken i VG skryter av prosessen under styremøtet.

– Diskusjonene ble tatt i forkant og jeg synes det har vært en god prosess, sier Håndlykken.

Endringer i punkt 3.8 i VVP var også oppe til diskusjon i løpet av prosessen, men i høringsrunden mener flere av innspillene at det foreslått tillegget er unødvendig og svakt begrunnet.

– Jeg er ikke den enste som har sittet i det utvalget som har endret syn. Det er et tegn på en god prosess, sier generalsekretær Reidun Kjelling Nybø i Norsk Redaktørforening.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Her er ordlyden i Vær varsom-plakaten før endringen:

2.8. Skjult reklame er uforenlig med god presseskikk. Kommersielle interesser skal ikke ha innflytelse på journalistisk virksomhet, innhold eller presentasjon. Hvis redaksjonelt stoff er sponset, eller et program har produktplasseringer, skal dette være åpenbart for publikum. Sponsing skal alltid være tydelig merket. Sponsing eller produktplassering i nyhets- og aktualitetsjournalistikk eller journalistikk rettet mot barn, er uforenlig med god presseskikk. Direkte utgifter til journalistisk virksomhet skal som hovedregel betales av redaksjonen selv. Ved unntak skal publikum gjøres tydelig oppmerksom på hva som er finansiert av utenforstående interesser.

4.9. Vær varsom ved omtale av selvmord og selvmordsforsøk. Unngå omtale som ikke er nødvendig for å oppfylle allmenne informasjonsbehov. Unngå beskrivelse av metode eller andre forhold som kan bidra til å utløse flere selvmordshandlinger.

1.1. Ytringsfrihet, informasjonsfrihet og trykkefrihet er grunnelementer i et demokrati. En fri, uavhengig presse er blant de viktigste institusjoner i demokratiske samfunn.

Powered by Labrador CMS