Fagpressen vil løfte seg digitalt: Lager felles nettportal for 200 medier

FAGPRESSEDAGEN: - Hvorfor løfter vi ikke dette innholdet fram mot flere lesere og de store mediene?

Publisert Sist oppdatert

Tirsdag er det fullt hus på Fagpressedagen, på Thon Conference i Oslo.

Der diskuterer bransjeorganisasjonen Fagpressen, som har over 200 små og store medlemmer, framtida og utviklingen.

Det er nok av dystre undertoner om alt fra nullmoms-nekt og den globale, digitale konkurransen, men også god stemning i en tid der unikt, digitalt og faglig godt innhold lykkes på nett - og på papir.

Og nå vil Fagpressen løfte det gode innholdet enda mer fram:

- Vi jobber nå med en felles plattform for innhold fra alle medlemmer, sa Fagpressens direktør Elin Floberghagen fra scena i sin åpningstale for dagen.

Dette skal være en felles front, portal, nettavis, som båe skal samle innholdet fra alle kanaler - og gi trafikk til hvert enkelt medie. Omtrent som et «SOL for Fagpressen», kan man kanskje si.

- Vi vil skape oppmerksomhet om det store mangfoldet og innholdet i vår bransje, sier Floberghagen.

For, som hun sier:

- Når pressen og TV snakker om landbruket, så har jo vi tolv medier som dekker dette på en faglig sterk måte. Vi har 30 medier som dekker arbeidsliv. 

- Hvorfor løfter vi ikke dette innholdet fram mot flere lesere og de store mediene, spør Floberghagen.

Målet er å synliggjøre journalistikken for både publikum, beslutningstakere og øvrige medier.

Det tekniske arbeidet er allerede i gang, og man vil samarbeide med Retriever om en løsning for aggregering og distribusjon av innholdet.

Og portalen skal være på plass 1. april.

Eller, det vil si: Det skal ikke være en portal. Og navnet er ikke på plass. Det skal i hvert fall ikke være Fagpresseportalen.

- Nå utlyser vi konkurranse og søker alle gode forslag til navn. Det eneste som er sikkert er at vi ikke vil ha ordet portal i navnet!, sa Floberghagen punktert.

Powered by Labrador CMS