Nullmomsen gjelder ikke alle - Fagpressen fortsetter kampen
- Våre publikasjoner bidrar i vesentlig grad til nyheter og aktualiteter, sier Fagpressens direktør Elin Floberghagen.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Oslo (NTB): I mars innfører Norge nullmoms for elektroniske nyheter, men det gjelder ikke for fagblader og tidsskrifter. Fagpressen ber regjeringen ta affære.
– Vi er sterkt uenig med avgrensingen som regjeringen har lagt til grunn i sin notifikasjon av nullmoms til ESA. Fagpressen er en del av det store mediebildet, og våre publikasjoner bidrar i vesentlig grad til nyheter og aktualiteter fra alle områder i samfunnet, sier administrerende direktør for bransjeorganisasjonen Fagpressen, Elin Floberghagen, til Klassekampen.
Mandag ble det klart at momslettelsen innføres fra 1. mars i år, etter at EFTAs overvåkingsorgan ESA kunngjorde at Norge får lov til å likebehandle nyheter som omsettes mot betaling – uansett om det skjer på papir, PC, mobile enheter, radio og TV.
Det gjelder likevel ikke for fagblader og tidsskrifter, som har hatt nullmoms på papir siden 1970. Regjeringen begrunner dette med at disse mediene i hovedsak ikke er rettet mot allmennheten, men mot «kun én interesse eller bransje».
Ifølge Klassekampen vil Fagpressen be regjeringen sende inn en tilleggsnotifikasjon til ESA, og vil følge saken videre.
Spørsmålet er om de nye momsreglene kan medføre en forskjellsbehandling som er i strid med konkurranseloven, skriver avisen.