Leseren får være med inn i den nye leiligheten og man kommer tett på redaktøren og samboeren. I saken er det brukt mellomtitler som: «Kortreist ferieheim», «Plass til heile familien», «Lett og vedlikehaldsfritt» og «Lokale leverandørar».
Firda, som også er eid av Amedia, har også publisert saken og delt den på Facebook. Artikkelen får eksperter i presseetikk, Gunnar Bodahl-Johansen og Trygve Aas Olsen, til å reagere.
– Minner om et prospekt
Bodahl-Johansen trekker frem to problemstillinger ved denne artikkelen. Han sier det er et spørsmål om artikkelen muligens kan defineres som tekstreklame.
– Dette minner veldig mye om et prospekt for en leilighet eller et utbyggingsprosjekt. Hvis man leser et prospekt, så skiller det seg ikke vesentlig ut fra det man leser i denne artikkelen, sier Bodahl-Johansen.
Bodahl-Johansen trekker særlig frem bildene og bildetekst som eksempler på at dette minner mer om reklame enn en journalistisk artikkel.
Det andre poenget til Bodahl-Johansen er at han er kritisk til at redaktører stiller opp på noe slikt.
– Redaktører og journalister skal være varsomme med å fremstå i slike sammenhenger.
Og fortsetter:
– Når man går god for et kommersielt prosjekt, kan det være vanskelig å rette et kritisk søkelys mot det senere. Her vil mange åpenbart kunne oppfatte at redaktøren nærmest er et reklameobjekt for firmaet, mener han.
Bodahl-Johansen er ikke imponert over Pedersens vurdering i denne saken.
– Det er patetisk når redaktøren bestemmer at en artikkel som gjelder han selv og samboeren skal publiseres i egen avis, sier han.
Trygve Aas Olsen er forelagt saken og skriver følgende i en e-post til Medier24:
«Det at Firda publiserer en sak om sin egen redaktør er ikke alene et brudd på god presseskikk. Men denne saken grenser mot tekstreklame, og det er brudd på god presseskikk.»
Aas Olsen skriver videre at tekstreklame oppstår når det ikke finnes en journalistisk begrunnelse for en sak, bare en kommersiell begrunnelse.
«Denne saken framstår som ren reklame for dette hyttefeltet og utbyggeren. Det er muligens formildende at utbyggerens navn ikke er nevnt i saken».
– Ikke reklame
Konstituert redaktør Eli Grotle i Sogn Avis er ikke enig i at dette er reklame.
Grotle forteller at saken er en del av en søndagsspalte om ulike bosteder. Avisen får tilsendt offentlige lister som tar for seg eiendomshandel og overdragelser.
– Dette er godt lesestoff og vi prøver å finne en case fra den listen, sier redaktøren.
Hun forteller at grunnen til at Firda-redaktøren ble valgt ut i dette tilfellet er fordi han er en kjent profil i nærområdet.
Hun innrømmer at måten saken er presentert på kan se ut som et prospekt, men at det ikke er reklame.
– Det kan kanskje se ut som et prospekt, selv om det ikke handler om salg, sier hun.
– Jeg finner ingen steder der det er noe tekstreklame og i saken nevnes det ikke navn på leverandører eller produkter, sier Grotle, som er enig i at om produktnavn eller navn på leverandører hadde vært nevnt i saken, ville det vært reklame.
– Vi ville for eksempel ikke skrevet hvor de har kjøpt møblene, eller hvem som har montert de, da hadde det ringt en stor bjelle tvert. Sånt gjør ikke vi, avslutter hun.
– By på oss selv
Kai Aage Pedersen i Firda forteller til Medier24 at han er enig i at journalister og redaktører skal være varsomme med hva de stiller opp på.
–Når lokalavisa hjemme ringer og spør meg om jeg kan stille opp på en reportasje i min egen hytte, valgte jeg å gjøre det. Det er fordi jeg synes at redaktører som lever av, og faktisk også insisterer på at andre skal stille opp, både i private og offisielle sammenhenger, også må by på oss selv.
Samtidig legger han til:
– Jeg synes det er helt OK at noen som har greie på presseetikk er negative til dette og at det blir diskutert.
Pedersen understreker at han i denne saken ikke har nevnt noen navn.
– Jeg har i intervjuet uttalt meg om opplevelsen min med å ha kjøpt en hytte på hjemstedet mitt. Jeg snakket ikke om kommersielle navn i denne saken, verken navnet på leilighetskomplekset eller entreprenør er med, avslutter han.
Angående påstanden til Bodahl-Johansen om at dette er patetisk, svarer Pedersen følgende:
– Jeg tenker det kunne vært bra for Gunnar Bodahl-Johansen å prøve seg i det virkelige arbeidslivet. Der er det nemlig vanlig at vi delegerer redaksjonelle avgjørelser, dette gjør vi for eksempel i saker der en eller flere i redaksjonsledelsen er inhabile, sier han.
Pedersen forteller at han som privatperson ikke likte spesielt godt at denne saken ble publisert i Firda, men at han ikke var involvert i avgjørelsen om å publisere saken.
– Relevant stoff for oss
Utviklingsredaktør Marie Havnen er ansvarlig for publiseringen av «Kaiken har fått seg ny kåk»-saken i Firda. Hun forteller at siden saken handler om redaktøren, er det hun og andre som tar en vurdering på det.
– Det er helt greit at folk stiller spørsmål angående det vi publiserer. Det er nyttig med diskusjon, sier Havnen.
Hun sier at Firda lager saker der de et tett på vanlige folk, også på redaktører.
– Sogn Avis har laget saken. Pedersen kommer derfra og han har nå, som mange andre fra vårt område, kjøpt seg hytte i Sogn. Det synes vi er relevant stoff for oss, avslutter hun.