Håvard Holmedal i Stereopluss og Tom Mehlum i Stereopluss sitt utgiverselskap Exciter. Her fra Elektronikkbransjens gallaErik Waatland
Konkurrent raser:
– Det var på tide at Lyd & Bildes grisete oppførsel ble offentlig kjent
Det sier Tom Mehlum, partner og markedsansvarlig i Stereo+, som konkurrerer med Lyd & Bilde om tester av lydprodukter. - Kun sagt for å skade oss, svarer Lyd & Bilde.
Nå reagerer også Stereo+, et gratisblad som lever av å teste først og fremst lydprodukter.
– Vi andre har ikke hatt sjans mot Lyd & Bilde, gjennom den markedsmakten de har hatt med sine store leverandører. Det er på tide at dette ble kjent, sier partner og markedsansvarlig Tom Mehlum i Stereo+.
Medier24 har i en rekke artikler vist at såkalte premium annonsører i Lyd & Bilde får flere redaksjonelle goder - som økt eksponering, annonsører hevder de får flere tester av produkter - og at de blir favorisert i magasinets eksponering i samarbeidsredaksjoner som Aftenposten, TV 2 og DN.
Det er også mulig for annonsørene å kjøpe seg ut av betalingsmuren. Alle tre mediene har nå avsluttet samarbeidet etter Medier24s avsløringer.
Torsdag kveld samlet elektronikkbransjen seg til sin årlige bankett – «Årets julegave». Her feiret 175 norske og skandinaviske leverandører hverandre, og delte ut en rekke priser.
Stereo+ var til stede med både Mehlum og sjefredaktør Håvard Holmedal. De reagerte kraftig, da bransjens eget nettsted samme dag publiserte en kronikk, hvor Lyd & Bilde uimotsagt fikk ta til motmæle mot avsløringene. Denne ble vist som skjermdump på banketten.
Kronikken Mehlum viser til er denne. Her angriper Lyd & Bildes ansvarlige redaktør og daglige leder Tor Aavatsmark sammen med sjefredaktør Lasse Svendsen fremstillingen av testmagasinet.
«Det er ikke lett å forsvare seg mot sitater fra personer med blandede motiver, når man selv får svært begrenset med plass – eller manglende anledning til å forsvare seg mot påstandene underveis.» heter det i skrivet.
– Burde heller ryddet opp
– Det var forferdelig flaut. Endelig ble ukulturen i Lyd & Bilde avslørt. Men i stedet for å rydde opp, står Elektronikkbransjen som mikrofonstativ for et magasin som står helt avkledd for troverdighet. Vi ble sjokkert, sier Tom Mehlum.
– Var disse koblingene kjent i bransjen?
– Ja visst. Annonsører har alltid pekt på distribusjonsavtaler Lyd & Bilde har med Aftenposten, TV 2 og så videre. De har brukt det for hva det er verdt. Når vi har gått til annonsører, har denne markedsmakten vært brukt mot oss. Annonsørene har følt seg ubekvemme, men vi har forstått at de har følt seg nær presset til å inngå avtaler med Lyd & Bilde for å bli testet, og kunne nå ut gjennom samarbeidet med andre aviser.
– Men dette er påstander?
– Ja, men vi har hatt rimelig god kjennskap til dette, og derfor er det utrolig viktig for hele bransjen at det blir kjent og tatt tak i. Avtaler mellom annonsører og bladet har vært kjent i alle år, det skal ha blitt tettere bånd de siste årene, hevder Mehlum.
– Bra for forbrukerne
Han mener omtalen kan føre til bedre journalistikk.
– Jeg tror hele bransjen er samstemt i at det er veldig positivt at avtalene blir kjent. Nå blir utingen som har vært i bransjen siden 1990-tallet bli skrelt vekk.
Daglig leder Tor Aavatsmark og redaktør Lasse Svendsen i Lyd & Bilde er forelagt opplysningene og påstandene i saken. I en e-post til Medier24 skriver de:
«Vi registrerer at en konkurrent, som kan mistenkes for å ha egne økonomiske motiver, får uttale seg om saken. Vi anser at uttalelsene fra salgs-/markedssjefen i Stereo+ kun er gjort for å skade en konkurrent i samme markedssegment, og får stå for Mehlums egen regning. Utover det har ingen ytterligere kommentarer i denne omgang»
– Pussig reaksjon fra annonseselger
Redaktør Stian Sønsteng i elektronikkbransjens eget magasin, med samme navn, går ikke med på at verken kronikken eller visningen torsdag kveld var del av forsvar av Lyd & Bilde.
– Jeg snakket om vårt blad, som er utgitt siden 1937. Det var naturlig å ha med en skjermdump fra dagens nettutgave. At toppsaken vår var kronikken fra Lyd & Bilde var helt tilfeldig. Det er pussig at en annonseselger hos en konkurrent reagerer, sier Stian Sønsteng.
Han viser til at han 22. oktober selv skrev en artikkel om Medier24 avsløringer, og at det derfor var naturlig for bladet å publisere kronikken fra Lyd & Bilde, slik at de fikk forsvare seg.
Kronikken har han hatt liggende noen dager, og først torsdag hadde han tid til å publisere den. Siden de publiserer én sak daglig, blir denne naturlig liggende øverst når han tok skjermdumpen som skulle brukes i presentasjonen av bransjebladet.
– Det er naturlig for oss å ha stor takhøyde i saker som angår bransjen, sier han.
– Kommer avsløringene i Medier24 om Lyd & Bilde som overraskelse for deg, som redaktør av bransjebladet?
– Det ønsker jeg ikke å uttale meg om, sier Sønsteng.
- Skal opptre nøytralt
Tidligere har daglig leder Tor Aavatsmark og sjefredaktør Lasse Svendsen i Lyd og Bilde skrevet i en e-post til Medier24 at at deres journalister «skal alltid opptre nøytralt og uavhengig, med ufravikelig journalistisk integritet – noe de også gjør», skriver de:
Lyd & Bildes redaksjon er 100 % uavhengig. Alt innhold og alle testresultater bestemmes og produseres utelukkende på bakgrunn av redaksjonelle vurderinger. I hovedsak blander artikkelen mellom redaksjonelle fordeler og hvordan testen blir distribuert. Siden 1992 har Lyd & Bilde testet over 12.500 produkter, hvor en uavhengig redaksjon kontinuerlig har speilet bredden i markedet. Vår suksess bygger nettopp på at leserne har tillit til det journalistene skriver. Produktene i omlag halvparten av testene har kommet fra produsenter og leverandører uten regelmessig annonsering. Det samme gjelder henvisningen til vår test hos Aftenposten, hvor seks av ni produkter er fra leverandører L&B ikke har en annonseavtale, referert som en Premium-avtale, med. (..) I utgangspunktet er lydogbilde.no i dag et rent abonnementsnettsted, der man som gratisleser enten stoppes av softwall og/eller hardwall. Heller ikke vår printutgave og/eller Digitalutgave (Android/iPad) kan leses gratis. Eksterne mediepartnere mottar en like komplett test (kortversjon) av et produkt, om kunden er Premium-kunde eller ei – og det skal linkes til fullversjonen av testene på lydogbilde.no.