Denne høsten har 23 år gamle Guro Halleraker vært programleder og journalist for ungdomsserien EKTE, som er blitt sendt på TV 2 Sumo .
Kun uker før jobbtilbudet kom, hadde hun valgt å utsette å levere inn bacheloroppgaven sin i journalistikk, til fordel for å kunne jobbe mer.
Det angrer hun ikke på nå.
– Jeg gikk fra å være praktikant i TV 2 til å bli programleder i løpet av det samme året. At de turte å satse på meg som var så ung, og at jeg fikk muligheten var helt surrealistisk, sier Halleraker til Medier24.
Gjennom arbeidet med serien har Halleraker snakket med ungdommer om temaer som kropp, sosiale medier, porno og ensomhet. Opplevelsen har vært lærerik, forteller hun.
– Jeg har lært veldig mye av dette, både om temaene vi har laget episode på, om å være programleder og om research.
Laget i høyt tempo
Ungdomsserien består av totalt seks episoder, alle omtrent elleve minutter lange.
Halleraker og produksjonsselskapet Screen Story brukte to måneder på gjøre ferdig serien. I løpet av denne perioden gikk mye tid med på å undersøke hva som opptar og engasjerer norske ungdommer i dag.
– Det vi ønsker er å opplyse, underholde og lage noe som er relaterbart for de unge. Målet er at vi ikke skal svartmale temaene, men gi håp og lage konstruktiv journalistikk.
– Hvordan tror du det har påvirket serien at du er i nesten samme aldersgruppe som målgruppen?
– Jeg tror det har vært en fordel at jeg er såpass ung. Jeg har ikke vært i «nyhetsgamet» så lenge, og er ikke så formet av formlene som brukes på en reportasje. At jeg er uerfaren gjør også at jeg ikke er redd for å stille de dumme spørsmålene, eller har noe særlig til filter.
– Jeg har prøvd å være meg selv, og stille spørsmålene som jeg lurer på. Kanskje lurer seerne på det samme, siden jeg nesten er i samme gruppe som dem, sier Halleraker.
– Et uforglemmelig øyeblikk
På spørsmål om hvilke opplevelser fra produksjonen av serien som sitter ekstra sterkt i minne, trekker Halleraker frem møtet med kroppspositivist Linnea Løtvedt.
– Vi samlet en gjeng som skulle hoppe i havet for å vise frem et mangfold kropper på TV, siden ungdom blir veldig utsatt for kroppspress, og ofte får retusjerte og uekte kropper rett i fleisen, sier hun.
Siden produksjonen av TV-serien skjedde høsten og vinteren 2020, holdt badevannet langt fra sydentemperatur.
– Det var et uforglemmelig og iskaldt øyeblikk, ler Halleraker.
– Hvilke tilbakemeldinger har du fått på serien?
– Jeg har nesten utelukkende fått positive tilbakemeldinger. Jeg kan ikke huske å ha fått noen negative, selv om det sikkert er mange meninger om de forskjellige episodene.
De gode tilbakemeldingene kommer fra ungdommer, så vel som foreldre. Halleraker tror serien har truffet målgruppen sin, som er ungdommer mellom 13 og 19 år godt.
– De er ikke den letteste målgruppen å nå med TV, men episodene er på elleve minutter. Det er overkommelig for en 15-16-åring, som ofte har kortere oppmerksomhetstid enn de eldre.
Halleraker krysser nå fingrene for at hun får lage enda flere episoder av serien.
– Vi vet ennå ikke om det kommer en ny sesong, men vi får vite det veldig snart. Nå jobber vi med å evaluere den første sesongen, men jeg håper det blir en ny sesong, sier hun.