Men det var ikke den eneste tekstreklame-saken til diskusjon i sørlandsbyen forrige uke:
Tirsdag hadde nemlig «Fevennen» selv en helsides annonse på trykk som til forveksling var nesten helt lik avisas redaksjonelle uttrykk.
Tittelfonten er nesten identisk, og brødteksten er også nesten lik. Riktignok er det en liten merking «ANNONSE» øverst til høyre på siden - på en vignett som er i samme farge som avisens redaksjonelle vignetter.
Medier24 forstår at annonsen var diskutert internt i mediehuset forrige uke.
Men sjefredaktør Eivind Ljøstad lot det ikke være tvil om hva som har skjedd, og han er like tydelig overfor Medier24:
- Svaret er enkelt: Den er alt for lik. Dette er en glipp, skriver Ljøstad.
Redaktøren var i møter hele mandag, og ønsket ikke å kommentere saken ytterligere overfor Medier24 annet enn SMS og e-post.
- Det vil si at den aldri skulle vært på trykk?
- Riktig.
- Er det ekstra ubehagelig med et slikt tilfelle samme uke som dine egne ansatte klaget inn VG til PFU?
- Nei, svarer Ljøstad.
Redaksjonsklubben i Fædrelandsvennen sier i en kort kommentar at de er helt enig i at annonsen aldri skulle vært på trykk, og er tilfreds med ledelsens håndtering av saken i etterkant.
PS! Mandag var forøvrig samme annonse på trykk på ny - i en helt annen versjon: