- EIRIK HELLAND URKE, journalist i Teknisk Ukeblad
Opprinnelig publisert på TU.no
Mange har begynt å snakke om virtual reality (VR) i det siste.
Noen mener at VR blir det neste store gjennombruddet, andre forstår ikke helt hva hypen handler om. Og er det egentlig noe å satse ordentlige penger på?
Det som er sikkert er at alle de store bransjeaktørene nå satser store summer på VR, enten de heter Facebook, Google, Amazon eller Samsung.
Til og med Apple ser ut til å snuse på virtual reality, selv om de ikke har sagt det ennå. En lang rekke tjenester og produkter er nå på vei ut i massemarkedet, som Youtube og Facebook med 360-støtte, Gear VR-briller, HTC Vive og Oculus Rift.
Redaksjonen i Teknisk Ukeblad har jobbet med VR de siste tre årene, og personlig har jeg jobbet med VR som stillbilder og etter hvert video i over 12 år. I fjor sommer lanserte vi en egen seksjon bare for VR-journalistikk på TU.no - som et av de første mediehusene i verden. Høyst eksperimentelt, men vi har lært mye underveis som gjør oss rustet til neste fase:
Vi skal satse opptil fem millioner kroner på VR-journalistikk i 2016.
LES MER om VR på Medier24:
Prøving og feiling
Det er et betydelig prosjekt for en relativt liten redaksjon, og det er på ingen måte sikkert at vi lykkes med målene våre. Kanskje blir alt en flopp! Men i denne fasen er noen nødt til å ta jobben med å prøve alle mulighetene, gjøre feilene og gå på trynet så mange ganger at vi til slutt er nødt til å lære noe viktig. Bare slik kan vi sitte igjen med gode svar på hva som fungerer, og hvilke muligheter teknologien gir for journalistikken.
Men hva er egentlig VR? Det kan defineres på mange måter, og selv har vi en ganske bred forståelse av begrepet. I praksis snakker vi som regel om 360-graders videoer som kan sees med eller uten de spesielle VR-brillene. Gjort riktig skal du få en bestemt følelse av å befinne deg et helt annet sted.
For meg er det ganske opplagt at VR gir helt unike muligheter til å ta med våre lesere ut av sin egen virkelighet og inn i våre journalistiske opplevelser. Ikke bare kan vi skrive og fortelle om ulike teknologimiljøer i Norge, vi kan ta deg med dit det skjer!
Nye arbeidsmetoder
For å kunne produsere VR-journalistikk kreves det i dag betydelige tekniske kunnskaper, men også en helt ny forståelse av hvordan historiene kan fortelles og hvillke virkemidler som fungerer i 360 grader. Her finnes det ingen fasiter eller etablerte sannheter ennå, vi må finne ut av det meste selv. Men det finnes også et sterkt internasjonalt miljø for VR-produksjon, som vi nyter godt av å være en del av.
Google har gitt et betydelig bidrag til prosjektet vårt, gjennom sitt nyopprettede europeiske program Digital News Initiative. De har gitt innovasjonsstøtte til journalistiske prosjekter i en rekke europeiske mediehus, og i Norge fikk VR-prosjektet i Teknisk Ukeblad den største potten på 2,8 millioner kroner. Det gir prosjektet vårt helt unike muligheter for prøving og feiling. Samtidig er det viktig for oss å understreke at Google ikke har lagt noen føringer for innholdet i produksjonene våre eller hvilke plattformer vi skal benytte oss av. De får heller ikke noe innsyn i våre databaser eller andre motytelser. Deres uttalte interesse er at det fortsatt skal være godt og innovativt journalistisk innhold tilgjengelig på det åpne internettet.
Vi begynner nå
Prosjektet vårt starter offisielt denne uka. Det består i å utvikle gode arbeidsmetoder for VR-journalistikk, og å bruke denne metodikken på en rekke journalistiske VR-prosjekter gjennom året. Vi skal også jobbe fram gode distribusjons- og inntektsmodeller, som skal gjøre det mulig å drive lønnsomt med VR-journalistikken over tid. Våre kommersielle avdelinger er tungt involvert i prosjektet, og vi er på aktiv jakt etter samarbeidspartnere.
Lærdommene skal vi dele videre, så godt vi kan. Vår VR-blogg på TU.no vil bli jevnlig oppdatert etter hvert som prosjektet utvikler seg, gjerne med tekniske detaljer. Mot slutten av prosjektet vil det også bli produsert en grundigere dokumentasjon av arbeidsmetoder og muligheter.
Er du klar for å oppleve framtidens journalistikk?