- Den journalistiske hovedideen er å gi folk muligheten til å være på et sted de aldri har vært før. Inne i et politihelikopter, på en oljeplattform, med minikameraer inn i små maskinrom, for eksempel.
Det forteller Svein-Erik Hole, redaktør for TU.no om mediehusets nye VR-prosjekt.
Med pengestøtte fra Google, skal mediehuset gå enda lengre med såkalt virtual reality. TU.no har lenge hatt en egen VR-seksjon på nettstedet.
- Nå skal vi etablere VR-journalististikken ordentlig. Hvordan den skal være, hva vi skal lage - og hvilke inntekter vi kan få, sier det nærmeste vi kan komme en rendyrket VR-journalist i Norge, Eirik Helland Urke.
Pengestøtte fra Googles innovasjonsfond
Forrige uke ble det klart at de første tildelingene fra GooglesDigital News Initiative sitt innovasjonsfond var på vei ut til samarbeidende medie- og teknologibedrifter verden rundt.
150 millioner euro er satt av til å oppfordre og bidra til lønnsom innovasjon for mediebransjen, og av dette er en halv million euro i denne runden tildelt norske bedrifter.
Men både Dagbladet og tre av de andre norske har fått «småpenger» til pilotprosjekter, begrenset oppad til 50.000 euro i tilskudd.
Én norsk aktør har fått støtte til et såkalt medium prosjekt, som vil si opp mot 300.000 euro.
Det er Teknisk Ukeblad Media, som består av TU, Mediehuset Tek og en håndfull andre nisjesider.
TU ønsker selv ikke å kommentere størrelsen på tilskuddet, men rammene for fondet og mer om prosjektet, står blant annet å lese om her hos Google.
Opp i lufta og ut på havet - for eksempel
VR-filmer er litt enkelt forklart en interaktiv video i 360 grader, som ikke er passiv. Når du beveger på hodet, brillene eller skjermen, så beveger også bildet på seg.
Og om du da har på deg ordentlige VR-briller eller en «cardbox» til telefonen, skal du få opplevelsen av å være til stede. Altså en virtuell virkelighet.
- Det er et ambisiøst redaksjonelt prosjekt, og vi skal lage nye opplevelser. Det betyr at vi ikke skal bruke VR til hva som helst - det må gi en verdi i form av noe som vi ikke kan oppnå med andre formater, sier Svein-Erik Hole.
Akkurat hva det vil si, vet ikke redaksjonen helt ennå.
Men noen tanker har de gjort seg, forteller Eirik Helland Urke - som det siste året har besøkt både oljeplattformer og politihelikoptre med VR-kamera:
- Vi snakker om en god håndfull prosjekter vi ønsker å utvikle i løpet av året. Vi har noen tanker om hva som spennende - for eksempel det som flyr i lufta eller er i havet. Steder som ikke er så lett å komme til, sier han.
Virtual reality har lenge vært en litt spesiell greie, men nå kommer teknologien stadig nærmere. Det er det flere årsaker til:
De store aktørene som Google, Samsung og Facebook har alle valgt å satse i den retningen.
«Ordentlige» VR-briller blir stadig rimeligere, og etter at Facebook kjøpte Ocolus kan det fort bli mainstream.
Og ikke minst: Mobiltelefonen er blitt hovedenheten for VR. Gjennom VR-briller i papp som koster 30 kroner, kan du nå få en tilnærmet VR-opplevelse med din egen mobiltelefon.
Sistnevnte vil vi bare se mer av, spår Hole:
- Nå sist så jeg at McDonalds skal gjøre alle sine Happy Meal-bokser om til VR-briller i papp. Da begynner vi fort å snakke volum, sier han.
Jakter også inntekter
Når Eirik Helland Urke lager VR-prosjekter, er det med alt fra to til sju forskjellige kameraer på en rigg.
Det fortsetter altså nå i minst like stor skala, men det nye prosjektet handler ikke bare om penger og teknologi - men vel så mye om tid til å jobbe dedikert.
Samtidig som mediehuset ser etter kommersielle løsninger innenfor VR. Og de pengene fins der, mener TU.
- Vi har tidlig dialog med en del store og spennende miljøer. Dette handler om helt nye annonseløsninger, og for å si det slik; vi selger ikke en bannerannonse som en hovedløsning i VR-film, sier Svein-Erik Hole.
Man kan også se for seg lengre, større og «native» reklamer i VR, fra TUs eget byrå Story Labs.
Går til sengs med alle samtidig
Det er heftige tider i mediebransjen, med mange veivalg, omorganiseringer og plattformdiskusjoner.
TU har bevisst valgt en åpen tilnærming - og nøyer seg ikke med å publisere på egen plattform. Mediebedriften er åpen for både distribusjon og samarbeid med alle interessante aktører og kanaler.
Og snart er de også på Instant Articles, sier redaktør Svein-Erik Hole.
- I løpet av et par dager skal vi være live. Da vil vi publisere et par saker om dagen. Tanken vår med det er å nå et nytt publikum. Vi redigerer et «premiumprodukt» på TU.no for å nå kjernepublikummet, og så bruker vi andre kanaler for å dyrke det virale og nå enda flere lesere, sier han.
Apple News kan også være aktuelt, når det kommer til Norge, sier nettredaktøren.
- Vår grunntanke er jo å prøve ut nye former for distribusjon. Gjøre erfaringer basert på det, og så korrigere oss. Vi kan ikke putte alt i én kanal, men har mye å tjene på å gå bredt ut, sier Hole.
- Er det da en fare for at det blir for mange plattformer, for mye armer og bein, i en allerede hektisk hverdag?
- Det krever i hvert fall en veldig tydelig kanalstrategi. Og det er ikke sikkert vi kommer til å fortsette med alle kanalene, understreker han.
- Må være der publikum er
TU Media går altså til sengs med stadig flere fiender, i en tid der Norges største mediekonsern advarer mot det samme.
Men TU og publisher Jan M. Moberg har ingen motforestillinger mot å samarbeide med Google, Facebook eller Apple.
- Nei, overhodet ikke. I dette tilfellet har vi ingen bindinger til Google, og vi skal ikke lage prosjekter skreddersydd for YouTube. Vi har fått penger til å lage mer spennende digital journalistikk, sier Moberg.
- Hva tenker dere om «kampen mot Google og Facebook»?
- Vel, for det første er det nok ikke oss Schibsted-toppene tenker mest på. TU har tidligere hatt et samarbeid gjennom deres kanaler, uten at vi har hatt så mye å hente på det. For oss er det i dag mye viktigere å få trafikk gjennom Google og Facebook, sier Moberg.
- Og filosofien er enkel: Vi må være der publikum er, vi må være der leserne våre bruker tida si. Det norske folk kommer ikke til å slutte å bruke Facebook og Google. Så enkelt er det, og da må vi være der.
- Men det er jo hyggelig at Schibsted ofrer en tanke på oss andre også. Hvis de vil bruke noen av milliardene de har tjent på rubrikk til journalistikk, er jo det supert, sier Moberg.
Nye tider i nytt hus
Dermed fortsetter Moberg i samme åndedrag som denne kommentarartikkelen hans på Medier24 for noen uker siden, der budskapet var klart: Det er over og ut for å kalle seg et «mediehus».
- Vi trenger et nytt ord på hva vi er blitt: Innholdsleverandører, skrev Moberg da.
Nå har riktignok hans egen leverandørbedrift nettopp byttet hus; fra Akersgata og et steinkast lenger ned i Grensen. Her har Teknisk Ukeblad Media fått plass til både etablerte TU og det nylig oppkjøpte Mediehuset Tek.
På vei ned dit har «minikonsernet» også gjort seg ferdig med en nedbemanning i fjor høst, og er klare til å se framover.
- Etter restrukturering og nedbemanninger i fjor, kommer vi til å levere underskudd. Og det er fortsatt tøft, til og med jeg har begynt å skrive!
Sier Moberg muntert, og fortsetter optimistisk:
- Men vi er «over på den andre siden». Vi er en digital bedrift, med et par blader på si. Og vi budsjetterer med overskudd i 2016.