Eidsvoll Ullensaker Blad har inngått et langsiktig strategisk samarbeid med Hamar Media, som blant annet gir ut Hamar Arbeiderblad og eier flere mindre aviser i Hedmark.
EUB fortsetter som i dag som uavhengig avis uten konserntilknytning, men overlater en rekke «støttefunksjoner» utover redaksjonell produksjon og salg til konsernet på Hamar.
– Litt forenklet kan man si at vi får mange av fordelene ved å være i et konsern, men slipper å bli overstyrt, sier Roger Aarli-Grøndalen, ansvarlig redaktør og direktør i Eidsvoll Ullensaker Blad.
Avtalen med Hamar Media innebærer at konsernet overtar trykking, IT-drift, kundeservice og annonseproduksjon.
I tillegg får EUB tilgang til digitalt annonsestyringsverktøy – inkludert løsninger for programmatisk salg og mulighet for målstyrt salg.
– Å etablere en nettside i dag er ikke komplisert, men hvis målet er å tjene penger på det digitale produktet, er det litt mer utfordrende. Avtalen med Hamar Media gir oss tilgang til løsninger som vil bidra til å løfte oss både redaksjonelt og kommersielt, sier Aarli-Grøndalen.
I avtalen ligger det også at EUBs papiravis får det redaktøren kaller «et etterlengtet redesign», basert på geometriene Hamar Media bruker til malstyrt redaksjonell sideproduksjon i sine aviser.
Redesign blir det også på nett når EUB bytter til publiseringsløsningen Hamar Media har utviklet, og som blant annet brukes av Hamar Arbeiderblad og Stangeavisa.
– Hamar Media utvikler, forvalter og distribuerer merkevarer i alle medier og på alle plattformer. Med Eidsvoll Ullensaker Blad i kundeporteføljen, styrker Hamar Media vår posisjon som et ledende utviklingsmiljø for digital publisering og reklamedistribusjon, sier konsernsjef Hans Jørgen Øveraasen.
Avtalen gjelder fra nyttår 2017.