- LARS WÆRSTAD, redaktør for Side3, og lang erfaring fra TV 2 og Nettavisen
I kommentaren «Finnes det lykkelige horer? Ja, hos Nettavisen» kommenterer fagmedarbeider Trygve Aas Olsen ved Institutt for Journalistikk på saker han har funnet på Nettavisen som han ikke liker.
Men her er det noe som skurrer.
Som tidligere ansatt i Nettavisen er jeg vant til både berettiget kritikk og nettroll med tunnelsyn. Men makan til ensidig vinkling fra en tidligere journalist er det lenge siden jeg har lest.
Mange av eksemplene til Olsen er hentet fra de frittstående magasinene Side2 og Side3, som nå eies av Egmont Publishing, i tillegg til Nettavisen selv. Han sauser sammen artikler fra tre forskjellige publikasjoner og presenterer det som om det skulle komme fra én kilde.
Olsen skriver videre at dette er artikler som ble funnet på forsiden av Nettavisen «i forrige uke».
I virkeligheten spenner artiklene over et år tilbake i tid. Fire av artiklene i bildemontasjen som illustrerer kommentaren er publisert på Side3. Én er publisert i 2018, de tre andre er publisert i 2017, 2015 og 2013.
Jeg tror Olsen også kunne ha hostet opp en pen slump saker han ikke liker fra NRK i samme tidsrom.
Men det er som vanlig Nettavisen som skal tas, og da er det beleilig at mediehuset har bygget de to største magasinene for kvinner og menn i Norge som skriver om sex og underholdning på hver sin side, så det etterlatte inntrykket kan bli akkurat så skjevt en ønsker. Bildet som tegnes av magasinene er fullstendig virkelighetsfjernt.
Joda, Side3 skriver om sex. Vi skriver om penisstørrelser og porno. Vi skriver om modeller og vakre kvinner på Instagram. Vi er ikke så opptatt av å være politisk korrekte, vi er opptatt av å være på våre leseres side.
Men for hver slik sak publiserer vi noen av de beste reportasjene som produseres i Norge.
Side3 er i dag den digitale plattformen til Vi Menn, Villmarksliv, Jakt og Alt om fiske. Vi samarbeider med National Geographic og Broom.
Leserne våre får være med Telemark bataljon på vakt i Baltikum, de får bli med den prisbelønte journalisten Johnny Haglund ned i kjelleren under Aker Sykehus, de får møte en av de mange, mange nordmennene somlar seg lure av nigeriasvindlere, de får bli med redningsdykkere på øvelse, de får vite alt om Russlands nye kampfly, de får bli med hjem til Pushwagner, de får turtips til Romsdalseggen og de får vite at en av Norges mest populære elbiler faktisk har et langt høyere forbruk enn hovedkonkurrenten i en enorm test få andre redaksjoner i Norge har tid eller råd til å lage.
Olsens kommentar skulle kanskje handle om en utfordring mange nettaviser har i dag: Hvordan skal de balansere innhold om krigen i Syria opp mot den prostituerte Alice som trekker ti ganger så mange lesere?
Mange annonsefinansierte nettaviser er avhengige av at leserne klikker for å få vist fram nok annonser.
Han ønsket kanskje å sette søkelyset på hvor galt det kan bære av sted med journalistikken om redaksjonene kun går for billige klikkere når de ikke har råd til skape eksklusivt innhold?
Isteden velger han noe han vet selger. Sex.