Mo har 23 års erfaring fra ulike medier, blant annet som journalist, programleder, ansvarlig redaktør og direktør, men forlater nå mediebransjen.
Det synes hun er helt greit.
– For meg som har jobbet så mye med papir de siste årene, så synes jeg det blir helt fantastisk å nå kunne jobbe med levende bilder. Hvis du ser på mitt eget mediekonsum, så er det ikke noen tvil om at fremtiden er bedre for levende bilder enn for papir, sier Mo med et smil til Medier24.
Og svarer slik på hvorfor hun takket ja til jobben:
– Jeg synes det er et utrolig viktig mandat som NFI har. Og jeg mener det er viktig at vi har godt innhold som speiler norsk virkelighet, språk og kultur. Både for oss som nasjon og som et bidrag ut til verden, sier hun.
Tar over et NFI som må kutte og nedbemanne
Noe av det viktigste og mest umiddelbare for Mo blir å møte de store utfordringene som NFI har i vente. Ledelsen varslet allerede i mai en stor omstilling med nedbemanninger og kutt, noe blant annet Aftenposten omtalte.
Dette skapte følgelig dårlig stemning blant NFI-ansatte, og i august leverte 150 manusforfattere et åpent brev til ledelsen med skarp kritikk, meldte Aftenposten.
Mo er fullstendig klar over at hennes nye arbeidsplass har en tøff tid i møte.
– Den prosessen som nå er i gang i NFI er den første nedbemanningen i deres historie, og det oppleves svært tøft for de ansatte. Det har jeg stor forståelse for, og jeg engasjerer meg selvfølgelig i at dette ferdigstilles på en måte som oppleves god både for de som skal fortsette sitt arbeidsliv et annet sted, og de som skal fortsette i NFI fremover, sier hun.
Mo understreker likevel:
– Den er imidlertid planlagt fullført før jeg tiltrer 1. november. Men det markerer samtidig starten på en fase som handler mer om hva NFI skal være fremover, en strategiprosess som jeg gleder meg til å drive sammen med ledergruppe og ansatte, sier Mo.
– Det blir ingen revolusjon
Mo har gjennom sin brede og allsidige ledererfaring jobbet mye med omstillingsprosesser som følge av endringene i mediebransjen. Blant annet i Egmont i 2018.
På spørsmål om hun nå hentes inn «for å rydde opp», svarer Mo:
– Hvorfor de har valgt meg bør du egentlig spørre styreleder Marit Reutz om, men jeg ser at jeg har mye å tilføre etter å ha vært gjennom flere store prosesser. Det viktigste jeg tar med meg fra endringsprosessene jeg har vært med på, er at det er viktig å skape et felles eierskap til det vi skal oppnå.
– Og at det faktisk blir gøy igjen, selv om det har opplevdes forferdelig mens det står på - og at man etter hvert kan leve godt med å være i kontinuerlig endring, sier Mo.
Den tankegangen om endring speiler også Mos personlige mening.
– Det er viktig å både akseptere, leve med og like at endring er konstant. Det har vi måttet lære oss i mediebransjen, og jeg liker det veldig godt selv, sier hun.
– Det ligger også en overføringsverdi der, i det å tenke at det kan bli bra og at man ikke må bli redd for endringen og prøve å bremse den. Hvis endringen skjer, så gjelder det å gripe den på best mulig vis. Det kjenner jeg godt til, etter å ha levd i transformasjonen i et par tiår, sier Mo med et smil.
– Kundene er sjefen
Men foruten omstillingserfaringen, tar Mo også med seg en del andre elementer fra mediebransjen etter over 20 år i manesjen.
– Jeg synes det blir veldig spennende å se hvordan jeg kan bruke den erfaringen jeg har fra mediebransjen, som kundefokus, omstrukturering og omstilling, til å gjøre denne næringen mer robust, sier Mo.
– Hva er det viktigste du tar med deg fra mediebransjen inn i den nye jobben?
– I mediebransjen så har vi måttet vende oss til at det ikke nødvendigvis er redaktørens eller journalistens eget forgodtbefinnende som definerer lenger hva vi holder på med. Dette er fordi kundene er sjefen.
– Og man må være mer orientert rundt det å treffe publikumet sitt. Det er ikke noe innhold som har verdi før det treffer sitt publikum. Så dette med å jobbe mer med innsikt, med forståelse av målgruppene og hvem man skal treffe og så videre, det tenker jeg er noe av det viktigste, sier Mo.
Men til de som forventer seg en radikal og snarlig endring av NFI under Mos ledelse, har hun følgende beskjed:
– Det blir ingen revolusjon når jeg tar over 1. november. Det første jeg må gjøre er å bli kjent med organisasjonen. Jeg ønsker å se på prosessene, finne ut hvordan vi jobber i dag og bli kjent med folkene og den kompetansen de sitter på, sier hun.
– Men etterhvert skal jeg prøve å trekke det hele inn i en mer strategisk tilnærming til hvordan vi bør jobbe fremover, legger Mo til.
Skei Grande: – En klok avgjørelse
Torsdag var hun på plass på kulturminister Trine Skei Grandes kontor for en velkomstprat.
Og Venstre-lederen er full av lovord om NFIs nye sjef.
– Jeg tror styret har gjort en klok avgjørelse. Vi har fått en dame som både kan omstilling og kan bredden i det som denne bransjen faktisk er, sier Skei Grande til Medier24.
– I tillegg vet vi at denne bransjen skal gjennom en svær omstilling fremover. Både når det gjelder forretningsmodellen og typer distribusjonskanaler. Målet vårt er å bygge en sterk norsk filmbransje, som kan overleve også internasjonalt. Samtidig skal den skape arbeidsplasser og verdiskaping i Norge, og skape god kunst. Da tror jeg styrets valg er klokt, for å tørre å være med på den omstillingen, sier kulturministeren.